מתי נוכל להתחיל בהליך חדלות פירעון?

חובות גדולים עלולים להיות הרסניים. הם יכולים למוטט את האדם מבחינה כלכלית ולהסב פגיעה גם לסביבה הקרובה שלו כתוצאה מכך. באמצעות הליך משפטי וכלכלי מטעם המדינה, הקרוי חדלות פירעון, ניתן לספוג את הנזק הזה בצורה שתוביל לשיקום כלכלי ולהחזרת החובות השונים לנושים. מאיזה סכום של חובות אפשר להתחיל בהליך הזה? באיזה שלב ניתן להגיש בקשה לפתיחת ההליך? במאמר הבא נסביר מתי אפשר להתחיל בהליך חדלות פירעון.

 

הליך חדלות פירעון – מה זאת אומרת?

הליך חדלות פירעון הוא הליך שנועד לסייע לחייבים ולנושים, כאשר החייב אינו מסוגל לשלם את החובות שלו. במאמר הבא נסביר מתי אפשר להתחיל בהליך זה, אך קודם כל נבין מהו ההליך הזה. מדובר על הליך משפטי כלכלי, שמעורבים בו מספר צדדים: החייב, הנושה או הנושים, המייצגים שלהם, בית המשפט, נאמן והממונה על הליכי חדלות פירעון.

הליך חדלות הפירעון מחליף את הליך פשיטת הרגל. עד שנת 2019, מצבים בהם החייב אינו היה מסוגל לשלם את חובותיו הובילו להליכים של פשיטת רגל. ב-2019 בוצעה רפורמה שהחליפה את פשיטת הרגל בהליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי. למידע על חדלות פירעון לחצו כאן.

 

כשהחייב לא יכול להחזיר את חובותיו

ניתן להתחיל הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי כאשר החייב אינו מסוגל להחזיר את החובות השונים שלו לנושים. הנושים הם מי שנקבע שצריכים לקבל כסף או רכוש מטעם החייב. מתי ניתן לדעת האם החייב לא יכול להחזיר את החובות שלו? כאשר החייב מודע לכך שהחובות שלו גדולים מהערך של הכסף שיש ברשותו, הנכסים השונים שהוא מחזיק וזכויות שבבעלתו, הוא אינו מסוגל להחזיר את חובותיו, גם אם יממש את השווי הכספי של אותם נכסים וזכויות למשל.

 

מה המטרה?

חשוב להבין את המטרה של הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי. לא מדובר בנקודת יציאה עבור החייב, שמאפשרת לו "להתחמק" מתשלום החוב ולהסדיר זאת באמצעות רשויות המדינה. הליך זה מאפשר לחייב להשתקם בצורה כלכלית באמצעות תוכנית מפורטת וקפדנית, כשבמקביל יקבלו הנושים את הסכום הכספי שלהם בצורה הדרגתית.

 

כיצד מתחילים בהליך זה?

חייב יכול לפתוח בהליך זה כאשר הוא מגיש בקשה לקבלת צו לפתיחת הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי. כאשר מוגשת הבקשה לצו זה אל בית משפט השלום, על ידי החייב או עורך דינו, יקבע השופט האם יש לתת את הצו לחייב עקב מצבו.

גם הנושה ועורך דינו יכולים להגיש בקשה כזאת, כדי לוודא שהחוב שלהם ישולם להם ביום מן הימים ולאחר ההליך. אם הכל יתנהל כשורה, יוענק צו לשיקום כלכלי על ידי בית המשפט לחייב, לאחר בדיקות שיבוצעו והגשת תוכנית לשיקום כלכלי לבית המשפט מטעם הממונה על הליכי חדלות פירעון. בסופו של התהליך, אמור החייב לחזור לחיים כלכליים תקינים ולהסדיר את חובותיו.

פְּשִׁיטַת רֶגֶל

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
מתי ולמי מתאים להיכנס לפשיטת רגל?

פשיטת רגל יכולה לעזור לכם להשתחרר מחובות אך זו לא האפשרות הנכונה עבור כולם. חשוב להבין כיצד זה ישפיע על חיי היומיום ולבחון את החלופות.

מהם שלבי התהליך של חדלות פירעון

חדלות פירעון או בשמה המוכר יותר פשיטת רגל, היא תהליך המאפשר לאדם שנקלע לחובות לצאת מהם ולהתחיל מחדש ובסופו של דבר למחוק את החובות. הליך