מהם שלבי התהליך של חדלות פירעון

חדלות פירעון או בשמה המוכר יותר פשיטת רגל, היא תהליך המאפשר לאדם שנקלע לחובות לצאת מהם ולהתחיל מחדש ובסופו של דבר למחוק את החובות.

הליך מסוים של חדלות פירעון קיים כבר מאות שנים ברחבי העולם ומשתנה ממדינה למדינה אך השורה התחתונה היא זהה.

הרעיון הוא שעדיף למדינה שאדם שצובר חובות אותם הוא לא יכול להחזיר יוכל להשתקם ולהתחיל מחדש את חייו הכלכליים ולא לברוח מנושים, לעבוד בשחור וכדומה.

 

שלבים בדרך לחדלות פירעון

אז מה צריך לעשות אדם שמצוי בחובות ומעוניין לפשוט רגל? תהליך חדלות פירעון כולל ארבעה שלבים:

  1. הגשת בקשה לחדלות פירעון

במידה והאדם עומד בקריטריונים ונמצא מתאים לתהליך, הוא יקבל "צו פתיחת הליכים" שהוא אישור על פתיחת הליך חדלות פירעון. צו זה כולל את גובה התשלום החודשי שיש לשלם, והוא מהווה את התשלום היחיד שהוא ישלם במקום החובות שהוא חייב. גובה תשלום זה נקבע בהתאם ליכולת התשלום של החייב ולא לפי גובה החוב. צו פתיחת הליכים מבטל את העיקולים וההגבלות שהיו בטרם הכניסה להליך וכן קובע תאריך לדיון בו ייקבע אם החייב יקבל הפטר.

 

  1. תקופת ביניים עד הדיון להפטר

תקופת ביניים זו נמשכת תשעה חודשים, במהלכם מגיש החייב פעם בחודשיים דו"ח הוצאות והכנסות ועובר חקירה. לכן חשוב מאוד במהלך תקופה זו להיות עם היד על הדופק ולעקוב היטב אחרי ההכנסות וההוצאות ולרכז אותם לדו"ח. את החקירות מנהל עורך דין שמונה על ידי כונס נכסים, וחשוב מאוד להתכונן אליהן היטב תוך ליווי וסיוע של עורך דין חדלות פירעון.

 

  1. קבלת הפטר

לאחר תקופת הביניים מתקיים דיון בו מוחלט אם החייב יקבל הפטר – מחיקה מלאה או חלקית של החובות שלו. כאשר החובות נמוכים מ-150,000 ₪ הדיון מתקיים בלשכת הוצאה לפועל, וכאשר הם גבוהים מסכום זה הדיון מתקיים בבית המשפט בניהולו של שופט. התוצאה של דיון זה תלויה בהתנהלות בתקופה הביניים – חייב שהגיש כראוי דו"חות דו חודשיים והתייצב לחקירות צפוי לקבל הפטר, ובמידה ולא התנהל כשורה בתקופה הביניים יתכנן ובקשתו תידחה וההליך יבוטל, או שתקופת הביניים תתארך.

 

  1. פירעון

שלב ההפטר ותוכנית הפירעון. ישנם שני סוגים של הפטרים: הראשון הוא הפטר חלוט שהוא מחיקה כוללת של חובות החייב, שזה מה שמקבלים לרוב מי שאין להם פוטנציאל השתכרות כגון נכים, פנסיונרים וכדומה. הסוג השני הוא הפטר מותנה, המוחק את החובות באופן חלקי, ואת החוב שעוד נשאר יש לשלם לקופת הנשייה בתוכנית פירעון שנקבעת בהתאם ליכולת החזרת החובות של החייב ומוגבלת ל-3 שנים. הסכום שנקבע בתוכנית הפירעון הוא סופי, ולא צובר ריביות או הצמדות. כמו כן, ניתן לשלם את הסכום לאחר הדיון ובכך לסיים את התהליך, וחייבים רבים אכן עושים זאת תוך גיוס כסף באופן ייעודי לכך.

 

איש משפט

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
מתי ולמי מתאים להיכנס לפשיטת רגל?

פשיטת רגל יכולה לעזור לכם להשתחרר מחובות אך זו לא האפשרות הנכונה עבור כולם. חשוב להבין כיצד זה ישפיע על חיי היומיום ולבחון את החלופות.

מתי נוכל להתחיל בהליך חדלות פירעון?

חובות גדולים עלולים להיות הרסניים. הם יכולים למוטט את האדם מבחינה כלכלית ולהסב פגיעה גם לסביבה הקרובה שלו כתוצאה מכך. באמצעות הליך משפטי וכלכלי מטעם