איך מוציאים פטור ממס הכנסה?

מי לא מכיר את מס ההכנסה – סכום לא מבוטל (ואפילו מאוד משמעותי עבור רבים) שרובנו משלמים מתוך שכרנו או הכנסותינו החודשיות למדינת ישראל, במטרה למלא את קופת המדינה ולתקצב את ההוצאות הציבוריות. דבר שפחות מוכר לרבים, ובמיוחד לאוכלוסיית הזכאים אליו, הוא הפטור ממס הכנסה – שניתן למעטים בשל עמידתם במספר תנאים משתנה בהתאם לסוג הפטור. במאמר זה תוכלו לקרוא על הפטורים השונים ממס הכנסה

 

מהו פטור ממס הכנסה?

פטור ממס הכנסה הוא סטטוס מיסים מיוחד שמוענק על ידי המדינה לעומדים בתנאים, ומאפשר למקבל הפטור להימנע מתשלום מס הכנסה על הכנסותיו החודשיות למשך זמן מוגבל או בלתי מוגבל, כאשר משך הפטור תלוי בסיבת הפטירה.

פטורים אלו אינם מקריים, ונועדו בדרך כלל לתגבורת כלכלית עבור אוכלוסיות שמזוהות על ידי המדינה ככאלו בעלות הוצאות מחיה עודפות – שמייצרות עבורן צורך בהכנסה חודשית גבוהה יותר. פטורים אלו "שווים" יותר למקבלים אותם מאשר הקלות אחרות שניתנות על ידי המדינה, וזאת משום שהן ניתנות בעין – בכסף, וניתנות למימוש על ידי הזכאי לפי רצונו.

 

מהם סוגי הפטורים השונים והתנאים לקבלתם?

פטור ממס הכנסה לעיוורים ולקויי ראייה

מי שזכאי לתעודת עיוור או לתעודת לקוי ראיה של משרד הבריאות, ומרוויח הכנסה החייבת במס (קצבאות נכות, למשל, אינן חייבות במס), זכאי לקבל פטור מתשלום מס הכנסה עד לתקרת ההכנסה שנקבעה על ידי מדינת ישראל ומתעדכנת בהתאם למדד המחירים לצרכן. מי שהכנסתו גבוהה מרף זה זכאי לפטור חלקי – עד לסכום התקרה.

 

פטור ממס הכנסה לאנשים עם נכות

ישנם שני סוגים של פטורים ממס הכנסה לאנשים עם נכות – פטור לאנשים בעלי נכות קבועה, ופטור לאנשים בעלי נכות מתמשכת. הפטור הזמני תקף רק לתקופת הנכות הזמנית.

תנאי קבלת הקצבה:

  1. הכנסה החייבת במס
  2. קביעה של נכות לצמיתות, או של נכות זמנית למשך 185 יום לפחות, לפי אחד מהחוקים הרלוונטיים לקביעת נכות
  3. אחוזי נכות בגובה 90% – שיכולים להיות מליקוי אחד או משילוב אחוזי הנכות אליהם האדם זכאי בשל מספר ליקויים (כאשר לפחות אחד מהליקויים נדרש להיות כזה שמזכה במעל 40% נכות).

 

פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירה לבני 65 ומעלה שמתגוררים בבית אבות

מי שעזב את דירתו בכדי להתגורר בבית אבות ומשכיר את דירתו הקודמת זכאי לפטור ממס הכנסה על כל הכנסה שהוא מקבל מהשכרת הדירה. יש לסייג קביעה זו ולקבוע שהפטור תקף רק על סכום שעולה לכדי מחצית מההוצאה על בית האבות.

 

כיצד מבררים את זכאותי לאחד מהפטורים הללו?

הזכאות לכל אחד מהפטורים מותנה בעמידה בתנאים, שנבחנת על ידי הגורם המוסמך אליה (נכות, למשל, נקבעת על ידי ועדת הביטוח הלאומי).

 

חשוב לציין!

ניתן לקבל החזרי מס הכנסה על ששת השנים שקדמו להגשת הבקשה, אם הזכאות הייתה קיימת גם אז.

 

לסיכום

פטור ממס הכנסה הוא דבר נפוץ יותר מכפי שנראה לנו – שיכול לחסוך לזכאים אליו אלפי שקלים בחודש כתלות ברמת הכנסתם. אם אתם חושבים שאתם עומדים בתנאים לאחד מהפטורים שהוצגו כאן, אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר לייעוץ.

שעון ומטבעות

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
הכירו את מאיר בקרמן

עולם המיסים, החזרי המס ובעיות מיסוי שונות הינו רחב וענף וכולל בתוכו תחומים רבים. אנשים רבים נתקלים בבעיות משפטיות הקשורות לעולם המיסים ואובדי עצות משום

הכירו את מאיר בקרמן

עולם המיסים, החזרי המס ובעיות מיסוי שונות הינו רחב וענף וכולל בתוכו תחומים רבים. אנשים