הכל על הוצאת רישיון עסק

הדרך שבאמצעותה הרשויות המקומיות מפקחות כיום על בתי עסק הנמצאים בשטח אחריותן,  היא הנפקת רישיון לעסק. רישיון עסק מעניק למעשה את האישור החוקי, לכך שהעסק ביצע את כל הפעולות הדרושות על פי חוק. פעולות אלו מטרתן שמירה על בטיחות ובריאות הציבור. קיימים מספר סוגי רישיונות מרכזיים, בהתאם לתחום העיסוק של העסק ופעילותו. במידה ואתם מחפשים מידע על הדרך בה ניתן להוציא רישיון עסק  – הגעתם למקום הנכון. בכתבה הבאה נפרט על השלבים להוצאת רישיון עסק.

 

על מי מוטלת החובה להוצאת רישיון עסק?

החובה להוצאת רישיון עסק מוטלת על כמעט כל עסק בישראל, בהתאם לאופי פעילותו. ישנם דברים שכל עסק חייב בהם בלי קשר לאופיו, כגון – הצבת מטפי כיבוי, שמירה על מבנה תקין לפי תקנות בטיחות מבנה, תנאי תברואה בסיסיים ועוד.

 

הסוגים השונים של רישיון עסק

קיימים ארבעה סוגים שונים של רישיונות שעסק יכול לקבל. התאמת סוג הרישיון לכל עסק תלויה באופי העסק וכן במצב התפעולי שלו. הגשת בקשה לרישיון עסק נעשית על ידי שליחה של מספר טפסים ואישורים ,המעידים כי העסק עומד בתנאי הרשות המקומית. בהתאם לממצאים ולתחום עיסוק העסק, יכולה הרשות המקומית לבחור באחת מבין רישיונות העסק הבאים, ולהעניק אותם לאותו עסק. נציין כי עיקר הבדלי הרישיונות הוא במשך תוקפם.

 

  • רישיון זמני

רישיון זמני הוא רישיון עסק לזמן מוגבל, בדרך כלל לתקופה קצרה של לכל היותר שנה.

 

  • היתר זמני

היתר זמני מעניק לעסק את הרשות לפעול ללא רישיון בתוקף. בדרך כלל, הענקת סוג רישיון כזה, מעידה כי שהרשות המקומית מעוניינת להנפיק לעסק אישור עתידי, אך רק לאחר תיקון של הליקויים שנתגלו. ברוב המקרים תוקף ההיתר הזמני לא יעלה על שנה אחת.

 

  • רישיון תקופתי

רישיון מסוג כזה מעיד כי העסק קיבל רישיון עסק לתקופה מוגדרת. בדרך כלל תקופה זו היא בין 3 שנים ל- 10 שנים.

 

  • רישיון לצמיתות

סוג רישיון זה הוא האחד שכל בעלי העסק מייחלים לו. רישיון לצמיתות הוא  רישיון עסק שאינו פג תוקף בתאריך מסוים, כלומר נשאר תמיד בתוקף – לכל משך חייו של העסק.

 

השלבים להוצאת רישיון עסק

נציין כי האופן שבו עסקים שונים מגישים את בקשתם להוצאת רישיון עסק, הוא שונה ותלוי בפעילות העסק וכן ברשות המקומית האחראית על אכיפת רישיונות העסק. עם זאת ננסה לפרט בשלבים כללים על התהליך.

ראשית, יש לקבץ את כל הטפסים והאישורים הדרושים, בהתאם לתנאי הרשות המקומית. מידע על האישורים הדרושים מסופקים על ידי הרשות המקומית והם משתנים בין תחומי העסקים השונים. לאחר שווידאתם שיש בידכם את כל האישורים הרלוונטיים, תצטרכו להגיע לרשות המקומית, בפרט למחלקה האחראית על רישוי לעסקים, על מנת  לפתוח את הבקשה.

במועד פתיחת הבקשה תידרשו גם לשלם אגרה פתיחת בקשה לרישיון עסק. לאחר מכן, תקבלו אישור כי בקשתכם נקלטה ותעבור לדיון בוועדה למתן רישיונות עסק של הרשות. הוועדה תעבור על האישורים שצירפתם, תוודא כי האישורים רלוונטיים ובתוקף, וכן תבחן את איכותם. לאחר זמן מה, תקבלו את תשובת הוועדה.

תשובת הוועדה יכולה להיות אישור הבקשה, בצירוף סוג הרישיון שהוענק לעסק שלכם. סוג הרישיון יהיה אחד מארבעת הסוגים שפירטנו לעיל. מנגד, תשובת הוועדה עשויה להיות גם דחיית הבקשה, אשר יצורפו אליה נימוקים וליקויים שהתגלו במהלך הבדיקה. לעיתי קורות טעויות, לכן כל עסק רשאי לערער על החלטת הוועדה לפי הצורך שנראה לעיינו.

 

הומאת רישיון עסק הינה חובה על פי חוק

כדאי לדעת כי עסק הממשיך לפעול ללא רישיון עסק בתוקף, עובר על החוק. מעשה זה הינו עבירה פלילית שעונשה בדרך כלל הוא קנסות ולעיתים גם עלול להוביל למאסר. החובה לאכיפת רישיונות העסק נתונה בידי הרשות המקומית. על כן נמליץ לכם להימנע ממצבים מיותרים, ולפעול בכל יכולתכם על מנת להוציא רישיון עסק בצורה המהירה והאיכותית ביותר.

 

לסיכום

הוצאת רישיון עסק הינו תהליך הדורש פעולות שונות. אמנם הוא עלול להיות מעט מורכב, אך תהליך זה לחלוטין אפשרי. אל תחששו להתעסק עם בירוקרטיה, ובמקרה הצורך תוכלו לפנות לבעל מקצוע אשר יעשה עבורכם את העבודה.

בית דף ומפתחות

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך