איך להגיש תביעה לקצבת סיעוד ומהם התנאים לקבלה

מהם ההליכים שיש לבצע בכדי להגיש את קצבת הסיעוד והאם אתם זכאים בכלל?  

כל מבוטח אשר הגיע לגיל פרישה יכול להיות זכאי לגמלת סיעוד בהתאם לגובה הכנסותיו והתלות שלו לתפקוד בזולתו. בשביל זה, יש להגיש תביעת סיעוד לביטוח לאומי. אך לפני שתמהרו להגיש את התביעה, עליכם לוודא שאתם או יקירכם עומדים בתנאים הדרושים לכך.

 

תנאי הקבלה

ניתן להגיש תביעת סיעוד החל מהגעה לגיל הפרישה. כיום גיל הפרישה בישראל הוא 67 לגברים ו62 לנשים. בנוסף, הזכאות נקבעת ע"פ ההכנסות האישיות, סכום זה משתנה על פי המצב המשפחתי. במקרה של יחיד, מתחת לשכר של כ-10 אלף שקלים בחודש ישנה זכאות לגמלה מלאה, מעל לשכר זה הגמלה מופחתת ב50% ואילו השכר הינו מעל ל15 אלף שקלים אין זכאות לגמלה. כאשר מדובר בזוג, הערכים המספריים הינם שונים במעט. נוסף על כך, יש לעבור בדיקה תפקודית ע"י אחות מטעם ביטוח לאומי באופן טלפוני או ביקור ביתי.

האחות בודקת עד כמה מגיש התביעה נזקק לעזרה לביצוע פעולות יומיומיות או נזקק להשגחה למען ביטחונו או בטחון הסובבים אותו. הזדקקות לעזרה או השגחה הינה תנאי מחייב לקבלת הקצבה. במקרה שבו מגיש התביעה מתגורר בדיור מוגן או מוסד סיעודי, עליו לשהות במחלקה לעצמאיים או לתשושים. התגוררות בכל מחלקה אחרת או כל מוסד אחר אשר רוב הוצאותיו ממונות באמצעות גוף ציבורי מונעת את קבלת הקצבה. מעבר לכך, קבלת קצבאות מסוימות, כגון: קצבה לשירותים מיוחדים לנכים קשים, קצבה לטיפול אישי או להשגחה מאוצר המדינה או קצבה ממשרד הביטחון, מבטלות את הזכאות לקבלת קצבת סיעוד.

 

התהליך לקבלת הקצבה

בכדי לקבל את הקצבה יש להגיש מספר טפסים לביטוח לאומי. ראשית, יש להגיש טופס ששמו טופס תביעה לגמלת סיעוד שנמצא באתר של המוסד לביטוח לאומי. כמו כן, יש להגיש מסמכים רפואיים מעודכנים אשר כוללים אבחנות, טיפולים ותרופות למיניהם, אשפוז שהתקיים בשלושת החודשים האחרונים ותקציר של התיק הרפואי. בנוסף לכך, אסמכתאות הכנסה אישיות ושל בן או בת הזוג בשלושה חודשים מתוך ארבעת החודשים האחרונים. במקרה שבו מגיש התביעה הוא האפוטרופוס, דרוש לצרף צו אפוטרופוס לתביעה. לאחר הגשת כלל הטפסים, יש לעבור את הבדיקה התפקודית או בשמה האחר, מבחן תלות. לאחר מכן, נעשה חישוב נקודות ע"י פקיד התביעות ומתקבל אישור גמלה זמנית או קבועה באחת מרמות הגמלה או דחיית התביעה.

לסיכום, לכאורה נראה כי התנאים והתהליך פשוטים ומובנים למדי. אך כמו בכל התעסקות בירוקרטית שכוללת אישורים של גופים ממשלתיים, ישנם הרבה דברים אשר עלולים להשתבש. ניתן בהחלט לבצע את התהליך באופן עצמאי, אך מי שמתקשה תמיד יש את האפשרות להיעזר באיש מקצוע שיודע בדיוק מה לעשות בנידון.

קצבת סיעוד

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך