האם ניתן לתבוע מעסיק על עוגמת נפש?

פוטרתם שלא כהוגן? חוויתם אפליה על רקע מגדרי בעבודה? בית הדין לעבודה מכיר ברגישות היחסים בין עובד למעביד, ובהחלט מקבל בנוסף לתביעות אובייקטיביות גם תביעות של מועסקים בגין עוגמת נפש שנגרמה להם בעבודה. 

מכיוון שהמושג "עוגמת נפש" הינו מונח סובייקטיבי, אין בחוק הגדרות ברורות למתן פיצוי אחיד לנזקי עוגמת נפש, לכן בהגשת כל תביעה נבחנן המקרה בפרטות, ואין להקיש בין מקרה אחד למשנהו. מעוניינים לדעת הם להגיש תביעה נגד המעסיק על עוגמת נפש? הכתבה הבאה תסייע לכם בקבלת החלטה מושכלת.

 

איך מתייחס החוק לתביעת מעסיק על עוגמת נפש?

הרשות המחוקקת הגדירה את עוגמת הנפש באופן רשמי. הנוסח הקבוע המורחב בחוק הינו: "גרמה הפרת החוזה נזק שאינו נזק ממון, רשאי בית המשפט לפסוק פיצויים בעד נזק זה בשיעור שייראה לו בנסיבות העניין", ובצורה מתומצתת: "נזק שאינו של ממון".

 

מי אחראי על הפסיקה?

יש לדעת שמכיוון שעוגמת נפש אינה מבוססת על נתונים אובייקטיביים אלא נסמכת על פרשנות אישית, המושג הזה נותר עמום בכל הנוגע לערכאות משפטיות. אי לכך, הסמכות לקביעת גובה הפיצויים המשולמים לעובדים שחוו עוגמת נפש בעבודתם ניתנה לידיהם ושיקול דעתם של השופטים, לגבי נזק שאינו ממוני.

 

ההיגיון העומד מאחורי החוק התומך בפיצויים על עוגמת נפש

קיומו של בית דין לענייני עבודה מבוסס על השאיפה לעשיית דין צדק, אי לכך, תביעת פיצויים על עוגמת נפש מעוגנת בחוק.

כיוון שאין להסיק ממקרה למקרה, וכל סיטואציה נבחנת בנפרד, חשוב להתייעץ עם עורך דין זכויות עובדים, האם וכיצד להגיש את התביעה.

 

באילו סיטואציות ניתן להגיש תביעה בגין עוגמת נפש?

היחסים הרגישים בין מעבידים לעובדים יוצרים פעמים רבות עילה לחיכוכים, מתחים וכאבי לב. באילו מקרים ניתן לדרוש פיצויים על עוגמת נפש?

  • פיטורים פתאומיים.
  • פיטורים שלא כצדק.
  • אפליה.
  • נזקים שונים שאירעו לעובד בגין יחס לא הולם של המעביד.

 

תביעת מעסיק על עוגמת נפש – כדאי לשקול היטב

יש לדעת כי בתי הדין לענייני עבודה אינם נחפזים לפסוק על פיצויים בגין עוגמת נפש, וייתכנו מקרים בהן תידחה לחלוטין התביעה, ובית הדין לא יפסוק הוצאות משפט לתובע, כיוון שנתח נכבד מסעיפי התביעה לא התקבל.

חשוב להתייעץ עם עורך דין מקצועי בתחומו ולשקול אתו האם לשלב בתביעה גם את ראש נזק זה. במידה ובעצה אחת עם עורך הדין, הוחלט לתבוע את המעסיק על נזק לא ממוני, חשוב לדאוג לאפשרות של ייצוג בבית דין לעבודה בצורה מקצועית.

גם אתם חלק ממועדון נפגעי מקום העבודה? אל תוותרו על הפיצויים המגיעים לכם ביושר!

אם חוויתם יחס מפלה במקום העבודה, שלילת זכויות או פיטורים משפילים, חשוב שתבדקו אם מגיע לכם לקבל פיצויים בגין עוגמת נפש. צרו קשר עוד היום עם עורך דין לענייני עבודה, ובדקו את זכויותיכם.

ציוד משפטי

 

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך