האם יש הבדל בהסכמים בין רכישה של דירה חדשה לבין רכישת דירת תמ"א 38

יש הרבה אנשים שכאשר הם שומעים את המושג תמ"א 38, הם נוטים להבהל או לסגת אחורה מהעסקה, וברוב המקרים הם לא ידעים אפילו ממה הם צריכים לחשוש ואילו דברים עליהם לבדוק כאשר הם מחליטים לרכוש

נכס שעומד לעבור תמ"א 38.

 

מה ההבדל בין רכישת דירה חדשה לבין רכישת דירה שעומדת לעבור תמ"א 38

ראשית חשוב לציין, שמבחינת ההסכמים והחוזים אין הרבה הבדל, לפחות לא ממבט ראשוני, אך יש דברים שמאוד חשוב מצד הקונה לשים לב אליהם לפני שהוא מבצע עסקה כזו. על התמ"א 38 חלים עדיין החוקים והכללים שקיימים גם על רכישת דירה מקבלן.

 

מה זה בעצם עסקה שתמ"א 38 נכללת בה?

עסקה כזו היא מעין עסקה של יד רוחצת יד, מכירת זכויות בנייה לקבלן שתמורתן הוא נותן שירותי בנייה לכשהמבנה יעבור את התהליך של התמ"א. אלא אם מדובר בתמ"א 38/1 (פרוייקט שימור וחיזוק של מבנה) שבו התמורה שבעל הדירה מקבל היא בעצם הרחבה או שיפור של תנאי המבנה כמו לדוגמא, הוספת מעלית או מרפסת לדירתו.

יש הבדלים גם בתוך העניין הזה, תמ"א 38/1 מתעסק בשיפוץ ושימור מבנה לעומת תמ"א 38/2 שמתעסק בהריסת מבנה או לחילופין בפרוייקט של פינוי בינוי לאותו המבנה.

בעסקה תמ"א חשוב לשים לב שיש קווים וגבולות ברורים לשני הצדדים שמגבילים את הזכויות והחובות שיש לצדדים על המבנה על מנת שלא יעשו שינויים שלא לצורך ויפגעו באחד הצדדים.

 

איך נחתם החוזה

כמו בכל עסקה רבת משתתפים החוזה נחתם בשלבים ומתחלק לחתימה על ידי כל המובילים והנותנים בדבר לאחר מכן לכל אלו אשר שלא תומכים ולא מתנגדים "יושבים על המדוכה" ולאחר מכן ישארו לכל אלו אשר מתנגדים לפרוייקט.

ישנם רוכשי דירות שחושבים שמספיק רוב של בעלי דירות שיחתמו אך חשוב לשים לב לכך שיש חובה על מנהל הפרוייקט שתהיה חתימה מכל בעלי הדירות על ההסכם או שהוא לא יוכל לצאת לפועל.

לאחר שמתקבלת הסכמה על ידי כל בעלי הדירות עוברים לשלבים הבאים הכוללים רישום של הפרוייקט על ידי לשכת רישום המקרקעין על מנת להפוך את זה לרשמי, מקבלים עותק של הסכם התמ"א על כל נספחיו, יש לקבל אישור עורך דין  קניית דירה מקבלן שמייצג את בעלי הדירות, ב"כ שלהם וכך התהליך מתגלגל ועל מנהלי הפרוייקט להשיג מגוון אישורים וחתימות מכל הצדדים בעניין. לבדוק סיווג של הקבלן המבצע, לקבל אישור ייפוי כוח מבעלי הדירות.

הליכי רישוי, לבדוק היתרי בנייה שניתנו לפרוייקט, לדווח למיסוי מקרקעין ולקבל טופס 50, יש לבדוק מה הן הבטחונות והערוביות שיש לרוכש הדירה, מכיוון שישנם הבדלים גם בין תמ"א 38/1 לתמ"א 38/2.

 

לסיכום

ישנם כמה הבדלים ברכישת דירה עם עו"ד תמ"א 38 ויש להיות ערניים לחוזה ולפרטים בו.

 

לחיצת יד

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין שיגן לכם על הבית

בניין הדירות או הבית הפרטי שבו אתם גרים הוא יקר ערך. ביטוח על המבנה שבו אתם גרים הינו חשוב וקריטי ועשוי לחסוך לכם אלפי שקלים.

המדריך המלא למושגי יסוד בנדל״ן

כמו ישראלים רבים, גם אתם רוצים להגשים את חלום המשפחה האולטימטיבי של 2.5 ילדים ובית בבעלותכם. אבל, הדרך לרכישת בית, בדומה לכל רכישה גדולה שתעשו

פירוק שיתוף מקרקעין

אתם שותפים במקרקעין כזה או אחר בארץ ורוצים לוותר על חלקכם? מעוניינים לצאת מהשותפות ותוהים איך תוכלו לעשות זאת? כדאי שתדעו: החוק קובע בצורה חד

3 סיבות להיעזר בעורך דין מקרקעין

עורך דין מקרקעין, הידוע גם בשמות – עורך דין נדל"ן, או עורך דין קניית דירה, הוא איש מקצוע המתמחה בתחום עסקאות נדל"ן. תפקידו חשוב מאין

5 דברים שכדאי לדעת על עו"ד נדל"ן

מתלבטים אם לשכור את שירותיו של עורך דין נדל"ן? שמעתם עליו אך לא באמת יודעים מה הוא עושה? לפניכם רשימה של דברים שכדאי מאוד לדעת