איך לפתור סכסוך מקרקעין ללא עורך דין?

סכסוכי מקרקעין יכולים להתעורר בעקבות סיבות רבות בבתים משותפים ובבתים פרטיים.

לרוב, נהוג לפנות לעורך דין המתמחה בתחום, אך זה לא הכרחי.

ניתן להגיש תביעה ללא עורך דין אצל המפקח על מקרקעין בנושא סכסוכי שכנים או כל מחלוקת אחרת בתחום, בדרך פשוטה ונגישה.

 

אילו מקרים מהווים עילה לפנייה למפקח על רישום המקרקעין?

  • הרחבת דירה.
  • הוספת מתקנים לבניין המשותף כגון מעלית, שירותי כבלים או צלחת לוויין.
  • התאמות לדיירים בעלי מוגבלויות.
  • אי הסכמות בנוגע לאחריות בעלי הדירה או השכנים על ליקויים בדירה אחת המשפיעים על דירה אחרת בבניין – למשל תביעות על רטיבות בתקרה.
  • תמ"א 38 – חיזוק הבית בפני רעידות אדמה.
  • הסגת גבול מצד בעל הדירה או שכן לגבי דירה אחרת.
  • סכסוכים על חניה.
  • פיצול נחלה במושבים.

 

מה סמכויותיו של המפקח על רישום המקרקעין?

למפקח העוסק בתביעות אלו יש את אותן הסמכויות כמו שופט בבית משפט השלום אשר דן בתביעות אזרחיות. במסגרת תביעות אלו ידון מפקח המקרקעין בנושאים הקשורים לסכסוכים בבתים הרשומים בפנקס הבתים המשותפים, אך לא רק. בית משותף מתייחס למבנה בעל שתי דירות לפחות.

 

מה השירות הניתן על ידי המפקח?

המפקח רשאי לדון בסכסוכים על סמך תביעה שהוגשה אליו כחוק בלבד. בנוסף, תשלום האגרה שנקבעה בתקנות הינה תנאי הכרחי לדיון בתביעה. חשוב לציין כי אין זה מסמכויות המפקח להציע יעוץ משפטי מכל סוג או לשמוע טענות מצד התובעים אשר אינן במסגרת הדיון המתנהל כחוק. ניתן לפנות למוקד הטלפוני של לשכת המפקד על רישום המקרקעין לצורך קבלת מידע טכני בלבד. מידע זה יכול לכלול הבהרות הקשורות לאופן הגשת התביעה מבחינה פרוצדורלית, אך ללא כל פרשנות, ייעוץ או הכוונה. במידה והתובע מעוניין בייעוץ או הדרכה מכל סוג, ביכולתו לפנות לאגודה לתרבות הדיור או לעורך דין המתמחה בתחום המקרקעין.

 

כיצד ניתן לקבל את השירות?

יש להגיש את כל המסמכים הנדרשים המפורטים באתר הממשלתי של המפקח על רישום המקרקעין. את המסמכים הרלוונטיים ניתן לשלוח בדואר או להגיש ידנית בלשכה בה רשום הבית המשותף המדובר בתביעה, בשעות קבלת הקהל. את פירוט כתובות הלשכות השונות, שעות קבלת הקהל ופרטי יצירת קשר ניתן למצוא באתר הרשמי של המפקח. יש לשלם את האגרה לצורך השלמת התביעה באמצעות שובר תשלום בדואר או בתשלום מקוון.

 

לסיכום

סכסוכי שכנים הדורשים התערבות משפטית מהווים תופעה נפוצה בקרב דיירים בבתים משותפים וגם בבתים פרטיים. זו תופעה לא נעימה אשר יכולה להזיק ליחסי השכנים, לאווירה בבניין ואם לא מטופלת בזמן יכולה להחמיר ולהסתבך. על כן, יש להיות בקיא בהליך התביעה, לקבל ייעוץ מקצועי במידת הצורך ולפעול ביעילות לפתרון הסכסוך.

 

מאזניים

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין שיגן לכם על הבית

בניין הדירות או הבית הפרטי שבו אתם גרים הוא יקר ערך. ביטוח על המבנה שבו אתם גרים הינו חשוב וקריטי ועשוי לחסוך לכם אלפי שקלים.

המדריך המלא למושגי יסוד בנדל״ן

כמו ישראלים רבים, גם אתם רוצים להגשים את חלום המשפחה האולטימטיבי של 2.5 ילדים ובית בבעלותכם. אבל, הדרך לרכישת בית, בדומה לכל רכישה גדולה שתעשו

פירוק שיתוף מקרקעין

אתם שותפים במקרקעין כזה או אחר בארץ ורוצים לוותר על חלקכם? מעוניינים לצאת מהשותפות ותוהים איך תוכלו לעשות זאת? כדאי שתדעו: החוק קובע בצורה חד

3 סיבות להיעזר בעורך דין מקרקעין

עורך דין מקרקעין, הידוע גם בשמות – עורך דין נדל"ן, או עורך דין קניית דירה, הוא איש מקצוע המתמחה בתחום עסקאות נדל"ן. תפקידו חשוב מאין

5 דברים שכדאי לדעת על עו"ד נדל"ן

מתלבטים אם לשכור את שירותיו של עורך דין נדל"ן? שמעתם עליו אך לא באמת יודעים מה הוא עושה? לפניכם רשימה של דברים שכדאי מאוד לדעת