מכור או לא – איך תדעו שמשהו לא בסדר?

התמכרות, מצב מורכב שלעתים קרובות אפוף בתפיסות שגויות, יכולה להתבטא בצורות שונות, החל משימוש בסמים ועד התמכרויות התנהגותיות כמו הימורים או שימוש באינטרנט. ההבנה האם הרגלים או התנהגויות מסוימות חצו את הגבול להתמכרות היא חיונית להתערבות וטיפול מוקדם.

 

מהי התמכרות?

התמכרות מאופיינת בעיסוק כפייתי בגירויים מתגמלים, למרות השלכות שליליות. לעיתים קרובות זה מתחיל בצורה תמימה, מה שהופך זאת למאתגר לזהות מתי הדבר הופך לבעייתי. למרות הקושי הרב, ברגע שההתמכרות מזוהה, ניתן גם לטפל בה אם פונים לגוף מקצועי שזוהי מומחיותו כדוגמת רטורנו.

כיום, אנשים הנאבקים בהתמכרות יכולים להתמודד עימה בעזרת תוכניות המציעות גישה הוליסטית, המתייחסת לא רק להתמכרות, אלא גם לסיבות הבסיסיות שלה ולרווחה הכללית של הפרט. בכל אופן, השלב הראשון הוא לזהות שאכן מדובר באדם שהינו מכור.

התמכרויות להימורים

אז איך מזהים אדם מכור?

הנה כמה סימנים עיקריים  מאפשרים לזהות אם האדם שבקרבתכם מכור:

  1. סבילות מוגברת: אחד הסימנים המוקדמים להתמכרות הוא סבילות מוגברת לחומר או לפעילות הממכרים. משמעות הדבר היא שיש צורך ביותר מהחומר או יש צורך במעורבות אינטנסיבית יותר בהתנהגות כדי להשיג את אותה רמת שביעות רצון או רמה גבוהה ממנה.
  2. תסמיני גמילה: חוויית תסמיני גמילה פיזיים או רגשיים כאשר לא עוסקים בפעילות או צורכים את החומר מהווה אינדיקטור חזק. תסמינים אלו יכולים לנוע בין עצבנות, חרדה ודיכאון, לתסמינים גופניים כמו רעד, בחילות או כאבי ראש.
  3. הזנחת אחריות: אם אתם או מישהו שאתם מכירים מזניח באופן עקבי את האחריות בעבודה, בלימודים או בבית לטובת החומר או הפעילות, זה עשוי להיות סימן להתמכרות. הזנחה זו מובילה פעמים רבות לבעיות משמעותיות בחיים המקצועיים והאישיים.
  4. שימוש מתמשך למרות ההשלכות השליליות: התמדה בהתנהגות למרות השלכות שליליות ברורות – כגון בעיות בריאות, בעיות כלכליות או מערכות יחסים מתוחות – היא סימן היכר של התמכרות.
  5. אובדן עניין בפעילויות אחרות: צמצום תחומי עניין, כאשר פעילויות שפעם האדם נהנה מהן ננטשות לטובת ההתנהגות הממכרת – זהו תמרור אזהרה נוסף.
  6. ניסיונות לא מוצלחים להיגמל: ניסיונות חוזרים ונשנים של האדם לעצור או לשלוט בהתנהגות או בשימוש בחומרים, תוך גילוי שהוא לא מסוגל לעשות זאת, מעידים על התמכרות.

התעללות רגשית

הבנת הסיבות הבסיסיות

לעתים קרובות יש להתמכרות שורשים פסיכולוגיים וביולוגיים עמוקים יותר. גורמים כמו נטייה גנטית, השפעות סביבתיות ובעיות בריאות נפשיות – כולם יכולים לתרום להתפתחות של התמכרות. מתח, טראומה ולחץ חברתי הם גם תורמים משמעותיים.

 

עזרה וטיפול

הכרה בבעיה היא הצעד הראשון לקראת החלמה. פנייה לעזרה מקצועית היא קריטית. הטיפולים משתנים בהתאם לסוג ההתמכרות ויכולים לכלול טיפול, תרופות, קבוצות תמיכה ושינויים באורח החיים.

 

לסיכום

הקביעה אם הרגל או התנהגות הסלימו לכדי התמכרות כרוכה בכך שתהיו ערניים לגבי הסימנים והתסמינים. זיהוי ההתמכרות היא צעד ראשון במערכה שלאחריו יגיע חיפוש אחר עזרה ותמיכה מתאימות. זכרו, התמכרות היא מצב שניתן לטפל בו!

מחפש עזרה מקצועית

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
כמה כדאי להחזיר בכל חודש משכנתא?

אם גם אתכם מעסיק נושא המשכנתא, כנראה שאתם אנשים מחושבים וטוב שכך. כמה כדאי להחזיר משכנתא בכל חודש? אין ספק שזו שאלת השאלות, וזו הסיבה

ניהול חנות אינטרנטית – איך לעשות את זה

במהלך השנים האחרונות חלה התפתחות רבה במערכות המחשב ובטכנולוגיות הרשת הודות לזמינותו של האינטרנט. התפתחות זו מאפשרת קשת רחבה של יישומים טכנולוגיים, המאפשרים ניהול מסחר

מי דואג לקופת הגמל שלי

קופות הגמל בישראל עברו דרך חתחתים במהלך העשורים האחרונים. עד אמצע העשור הראשון של המילניום הנוכחי, היו קופות הגמל אטרקטיביות למדיי. מצד אחד, קופת הגמל

ביטוח תאונות אישיות

ישנם סוגי ביטוחים עליהם לא מתפשרים ולא מוותרים, אחד מהם הוא ביטוח תאונות אישיות, שיכולות להתרחש בכל רגע נתון וללא הודעה מוקדמת. בעוד שתאונות כאלו