זכויות העובדים החשובות ביותר

כל אדם שעובד למחייתו זכאי לזכויות רבות ומגוונות בפן התעסוקתי. זכויות העובדים בישראל נמצאות בהתפתחות מתמדת, עקב חקיקת חוקים חדשים והוצאת פסקי דין חדשים ובעלי תוקף מחייב. ישנן זכויות שכל עובד באשר הוא זכאי לקבל, אך ישנן זכויות מיוחדות נוספות שמגיעות לעובדים כתלות באופי העבודה – שכירים, עצמאיים, עובדי קבלן ועוד. במאמר זה נרחיב מעט על כמה מזכויות העובדים החשובות ביותר (אך כמובן שקיימות רבות נוספות).   

 

חוק הודעה לעובד

בשנת 2002 נחקק חוק הודעה לעובד ולמועמד עבודה, שלפיו המעסיק נדרש להודיע לעובד בפירוט על כל תנאי ההעסקה שלו והזכויות שמגיעות לו – לא יאוחר מ- 30 ימים מיום קבלתו לעבודה. הודעה זו המעסיק נדרש להעביר לידי העובד בכתב ובאופן אוטומטי, ללא צורך בבקשה או דרישה כלשהי מצד העובד.

 

שכר מינימום

לפי חוק שכר מינימום, לא ניתן להעסיק עובד בשכר שהוא פחות משכר המינימום הקבוע בחוק. חוק זה מעגן את אחת הזכויות הבסיסיות והחשובות ביותר שיש לעובד – לקבל שכר ראוי עבור עבודתו. נכון לכתיבת שורות אלו, שכר המינימום במשק עומד על 5,300 ₪ לחודש עבור משרה מלאה, או 29.12 ₪ לשעה עבור עבודה המתבצעת בשכר שעתי.

 

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה

חוק זה נחקק בשנת 1988, ונועד על מנת להבטיח כי כל העובדים במשק יקבלו יחס שווה והוגן בעבודתם, וכדי למנוע מצב של אפליה אסורה והפרת זכויות עובדים.

לפי חוק זה, חל איסור לבצע אפליה בין עובדים או דורשי עבודה על רקע מין, נטייה מינית, מעמד אישי, הריון, גיל, גזע, דת, לאום, מוצא, מקום מגורים וקריטריונים רבים נוספים.

 

ימי חופשה

כל עובד זכאי לקבל ימי חופשה שנתית בתשלום, בהתאם לוותק שלו במקום עבודתו. עם זאת, לא תמיד לעובד תהיה זכות לבחור מתי לנצל את ימי החופשה, שכן למעסיק יש זכות להוציא את העובד לחופשה מרוכזת בתאריכים שהוא קובע.

גם עובדים בשכר שעתי זכאים לחופשה שנתית, במידה והם הועסקו אצל אותו המעסיק במשך 75 ימים רצופים לפחות, או במידה ויש להם חוזה עבודה בכתב למשך לפחות 75 ימים עם המעסיק.

 

מה ניתן לעשות במידה ואחת מזכויותיי נפגעה?

הזכויות שמנויות במאמר זה אמנם חשובות מאוד, אך הן רק חלק קטן ממספר רב של זכויות המגיעות לכם כעובדים. במידה ואחת מזכויותיכם נפגעה, ניתן להגיש תלונה נגד המעסיק ואף לתבוע דמי פיצויים. הדרך המומלצת לעשות זאת היא לפנות לעורך דין שמומחה בדיני עבודה.

איתי אדרת ישמח לעמוד לשירותכם בנושאי דיני עבודה, ויסייע לכם בכל התהליך על מנת לשמור על זכויותיכם כעובדים ולקבל פיצוי על הזכויות שהופרו. חשוב לבחור בעורך דין מקצועי ומנוסה, כדי לוודא שאתם אכן מקבלים פיצוי מלא על כל תנאי ההעסקה שהופרו.

למידע נוסף על זכויות עובדים – היכנסו לאתר עורך דין דיני עבודה עכשיו.

עבודה

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
תאונות עבודה

נפצעת בזמן העבודה? אתה זכאי לקבלת פיצוי. כיצד מתבצע ההליך ומה חשוב לדעת לגביו – כל הפרטים במאמר הבא תביעות תאונות עבודה רבים מאתנו שמעו

מחלה כעילה לפיטורים

אם אתם לא בקו הבריאות אתם בוודאי יודעים כי מחלות טומנות בחובן אתגרים רבים מעבר לסימפטומים של המחלה עצמה. תשלום על טיפולים יקרים, תורים שלא

מהם פיצויי הפיטורין?

להיות מפוטר זוהי אינה תחושה נעימה. על אף שיחסי העבודה עם המעסיק הסתיימו, יש למפוטר זכויות ופיצויים שהמעסיק חייב לשלם לו, על פי חוק. פיצויי

הזכות שלך לפרטיות במקום העבודה

הזכות לפרטיות במקום העבודה היא נושא משפטי שנוי במחלוקת בשנים האחרונות, במיוחד בעידן של הסתמכות גבוהה על מחשבים ואימייל בעסקים. הטכנולוגיה מאפשרת למעסיקים לפקח כמעט

הכרה בהתקף לב כתאונת עבודה

תאונת עבודה מגלמת בתוכה זכויות רבות שאותן אפשר לנצל מול המוסד לביטוח לאומי או חברת ביטוח פרטית. במקרה של התקף לב, הרבה מאוד תלוי בטענות