הזכות שלך לפרטיות במקום העבודה

הזכות לפרטיות במקום העבודה היא נושא משפטי שנוי במחלוקת בשנים האחרונות, במיוחד בעידן של הסתמכות גבוהה על מחשבים ואימייל בעסקים.

הטכנולוגיה מאפשרת למעסיקים לפקח כמעט על כל התקשורת במקום העבודה – כולל שימוש באינטרנט ובדואר אלקטרוני של החברה.

אמנם עובדים עשויים לחוש כי ניטור זה מהווה הפרה של זכויות הפרטיות שלהם, אך בדרך כלל הוא מותר על פי החוק.

נסביר כאן הכל בנושא הזכות לפרטיות, כך שבסוף תדעו מתי הגיע הזמן לדבר עם עורך דין לדיני עבודה.

 

שימוש באינטרנט ואימיילים

פעילויות העובד תוך שימוש במערכת המחשב של המעסיק אינן מוגנות במידה רבה על ידי חוקי הפרטיות האישית. הודעות דוא"ל נחשבות לרכוש חברה אם הן נשלחות באמצעות מערכת המחשוב של החברה. למעסיקים בדרך כלל יש את הזכות לפקח ולקרוא דוא"ל של עובדים, כל עוד יש להם מטרה עסקית תקפה לכך.

למעסיקים רבים יש כיום מערכות דוא"ל שמעתיקות את כל הודעות הדוא"ל כשהן עוברות במערכת כדי לבדוק אם יש פרודוקטיביות, שימוש לא חוקי ונושאים אחרים. דוא"ל משמש לעתים קרובות כראיה במהלך משפט כדי להוכיח התנהגות בלתי הולמת של עובדים.

בנוסף, למעסיקים הזכות לעקוב אחר האתרים בהם מבקרים העובדים, לחסום עובדים מביקור באתרי אינטרנט ספציפיים, או להגביל את משך הזמן שעובד רשאי לבלות באתר ספציפי.

 

שיחות טלפון והודעות קוליות

מעסיקים משתמשים בשיטות מעקב אלקטרוניות, כולל מעקב אחר שיחות טלפון של העובדים והודעות קוליות, על מנת לעקוב אחר העובדים והפעילות העסקית שלהם. באופן כללי, מעסיקים יכולים לפקח על שיחות טלפון מהמשרד, אך יש מגבלות חוקיות.

על פי החוק, מעסיק אינו רשאי לפקח על שיחות הטלפון האישיות של העובד, אפילו לא על טלפונים הנמצאים בשטח העבודה. מעסיק רשאי לפקח על שיחה אישית רק אם עובד יודע שקיים מעקב אחר השיחה המסוימת ומסכים לכך. מעסיקים עומדים בפני אחריות משפטית אם הם קוראים, חושפים, מוחקים או מונעים גישה להודעות הקוליות של העובד.

 

בדיקת סמים לאחר העסקה

מעסיק יוכל לדרוש מעובדיו להגיש בדיקת סמים. הוא רשאי בדרך כלל לבדוק את עובדיו לשימוש בסמים אם הוא מגביל את בדיקתו ל:

  1. עובדים שעבודתם נושאת סיכון רב לעצמם או לאחרים.
  2. עובדים שסיימו תוכנית לשיקום סמים או כרגע רשומים לתכנית כזו.
  3. עובדים שהיו מעורבים בתאונת עבודה בה נחשד לשימוש בסמים.
  4. עובדים שלדעת ההנהלה השתמשו בסמים על סמך ראיות או התנהגות פיזית (עיניים מזוגגות, דיבור מטושטש).

 

לסיכום

לעובדים יש זכויות ברורות וספציפיות לפרטיות במקום העבודה, אך זכויות אלו מאוזנות כנגד זכויות מעסיקיהם לפקח על פעילותם העסקית. אם אתה עובד שמאמין שמעסיקך חרג מגבולות חוקיים בקשר לזכויות הפרטיות שלך, או אם יש לך רק שאלות, שוחח עם עורך דין לדיני עבודה שיוכל להבהיר את זכויותיך.

 

כלי משפטי

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
תאונות עבודה

נפצעת בזמן העבודה? אתה זכאי לקבלת פיצוי. כיצד מתבצע ההליך ומה חשוב לדעת לגביו – כל הפרטים במאמר הבא תביעות תאונות עבודה רבים מאתנו שמעו

מחלה כעילה לפיטורים

אם אתם לא בקו הבריאות אתם בוודאי יודעים כי מחלות טומנות בחובן אתגרים רבים מעבר לסימפטומים של המחלה עצמה. תשלום על טיפולים יקרים, תורים שלא

מהם פיצויי הפיטורין?

להיות מפוטר זוהי אינה תחושה נעימה. על אף שיחסי העבודה עם המעסיק הסתיימו, יש למפוטר זכויות ופיצויים שהמעסיק חייב לשלם לו, על פי חוק. פיצויי

זכויות העובדים החשובות ביותר

כל אדם שעובד למחייתו זכאי לזכויות רבות ומגוונות בפן התעסוקתי. זכויות העובדים בישראל נמצאות בהתפתחות מתמדת, עקב חקיקת חוקים חדשים והוצאת פסקי דין חדשים ובעלי

הכרה בהתקף לב כתאונת עבודה

תאונת עבודה מגלמת בתוכה זכויות רבות שאותן אפשר לנצל מול המוסד לביטוח לאומי או חברת ביטוח פרטית. במקרה של התקף לב, הרבה מאוד תלוי בטענות