תביעה בגין ניצול יחסי מרות בעבודה – כך יש לפעול

אם אתם מעוניינים לתבוע אדם מסוים על ניצול יחסי מרות בעבודה, יש לפעול בדרכים מסוימות. במאמר זה נרחיב בנושא יחסי מרות והטרדה מינית בעבודה, ונציג את דרכי הפעולה לתביעה נגד הפוגע

 

מה הם יחסי מרות

יחסי מרות הם כל סוג של יחסים בלתי שוויוניים בין צדדים שיש ביניהם קשר. חוסר השוויון יכול להיות קשור בתחומים רבים ולהשתנות בסיטואציות שונות: רופאה תהיה הצד החזק ביחסי מרות מול פציינט אבל, בשעות הערב, כשהיא מבקרת בשיעור קרב מגע, בו הפציינט הוא המדריך והיא חניכה, משתנים הצדדים וכעת יחסי המרות ביניהם הפוכים כך שהרופאה היא הצד החלש בהם. גם עו"ד עבירות מין יכול להיות ביחסי מרות עם העובדים במשרדו.

 

יחסי מרות במקום העבודה

במקום עבודה, מערכות היחסים בהן ניכר שישנו פער ברור שמייצר יחסי מרות הן בדרך כלל מערכות יחסים של מנהל ושל עובד שכפוף למנהל, באופן ישיר. אולם יחסי מרות נקבעו גם במקרים בהם לא מדובר על מנהל ישיר בלבד אלא גם על מנהל בכיר, ממונה, מנהל בתחום אחר, עובד ותיק יותר, משכיל יותר או מבוגר יותר מעובד אחר. כלומר, גם השפעה וסמכות עקיפות יכולות לקיים מערכת יחסי מרות.

 

מה נחשב להטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות

כאשר עובד מוצא את עצמו עושה מעשים בתחום המיני, בניגוד לרצונו או שלא בהחלטתו, בשל בקשה, הבטחה או איום של מנהל או עובד אחר ביניהם מתקיימים יחסי מרות. הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות יכולה להיות קשר אינטימי חד פעמי או מתמשך שמבוסס על הכוח וההשפעה של אחד הצדדים, במסגרת יחסי מרות במקום העבודה.

כל הבטחה ישירה או משתמעת וכל איום, מפורש או מרומז וכל הצעה להטבות הנאה, מצד חזק יותר לצד חלש ממנו, שייכים לתחום ניצול יחסי מרות.

 

כיצד מקל החוק הישראלי על נפגעי ניצול יחסי מרות במקום העבודה?

ראשית, חשוב לזכור שעל פי המחוקק, הטרדה מינית שנעשית במקום העבודה תוך ניצול יחסי מרות, פטורה מדרישה שקיימת בחוק למניעת הטרדה מינית וגם אם המוטרד לא הבהיר למטריד שההצעות או ההערות שלו אינן רצויות. כמו כן מקל המחוקק גם בהחלטה שבהטרדה של בעל מרות, אין צורך להוכיח חזרתיות וגם הטרדה יחידה נחשבת לניצול יחסי מרות ולהטרדה מינית.

 

מה לעשות עכשיו?

האפשרויות של המוטרד, להתמודדות עם הטרדה מינית במסגרת יחסי מרות בעבודה, הם שלושה בעיקרם:

  • המסלול הראשון הוא פנימי ולרוב, משמעתי בלבד. כדי לבחור במסלול הזה, נדרשת פניה אל האחראי על מניעת הטרדה מינית במקום העבודה. במהלך הטיפול, האחראי אמור לקיים בירור על ההטרדה ולייעץ למעסיק כיצד לטפל במקרה. הטיפול הוא לפעמים פנימי וכולל גישור או תהליכי צדק מאחה, לעתים הטיפול כולל פיטורים או תביעה של המטריד או העברתו לתפקיד אחר.
  • המסלול השני הוא המסלול הפלילי והוא מתחיל מפניה למשטרה והגשת תלונה. חשוב לזכור שהמוטרד הוא חלק מהתהליך של המשפט הפלילי אבל למעשה המשינה היא שתובעת את המטריד.
  • המסלול האחרון הוא המסלול האזרחי, בלוויית עורך דין מומחה, ניתן לתבוע את המטריד ולדרוש ממנו פיצוי כספי על ההטרדה. המסלול הזה מתחיל בפניה לעורך דין.

עו"ד עבירות מין

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך