עשרה טיפים לכתיבת צוואה

צוואה היא מסמך משפטי הקובע כיצד יחולקו נכסיו של אדם לאחר פטירתו. כתיבת צוואה יכולה להיות משימה קשה ורגשית, אך זהו צעד חשוב בהבטחת כיבוד המשאלות שלכם ובהבטחת עתידם של בני משפחתכם.לצורכי הכתבה התייעצנו עם עורך דין עודד וולף, בעלים של משרד עורכי דין לענייני משפחה המתמחה בעריכת צוואות וירושות כמו גם עריכת הסכמי ממון וייפוי כוח מתמשך, וזאת על מנת להבין את התהליך לכתיבת הצוואה ולהציג בפניכם עשרה טיפים לכתיבת צוואה.

עורך דין

הנה עשרה טיפים שיעזרו לכם לכתוב צוואה מקיפה ונכונה:

רכוש וכספים: הצעד הראשון בכתיבת צוואה הוא לערוך רשימה של כלל הנכסים והחשבונות שלכם. זה כולל נכסי נדל"ן, חשבונות בנק, השקעות, רכוש אישי וכל נכס אחר שבבעלותכם. חשוב להיות מפורטים וספציפיים ככל האפשר ברישום פריטים אלה. בעת רישום נכס, חשוב לכלול את הכתובת והתיאור המדויקים של כל נכס. אם יש לכם כמה נכסים חשוב לרשום כל אחד מהם בנפרד. אם נכס הוא בבעלות משותפת, חשוב לציין את אחוזי הבעלות. בנוסף לרכוש, חשוב גם לרשום את כל חשבונות הבנק, המניות, אגרות החוב וחשבונות פיננסיים אחרים. זה כולל את מספר החשבון, ואת שם המוסד הפיננסי. אם לאדם יש חשבונות השקעה כלשהם, חשוב לרשום גם אותם, יחד עם שמות ניירות הערך.

בחרו את האדם שיטפל במימוש הצוואה: במקרים מסוימים, אם יש חשש שהיורשים שלכם לא מתקשרים אחד עם השני או חשש שלא ישתפו פעולה במימוש הצוואה, כדאי למנות מוציא לפועל שיטפל במימוש הצוואה, הידוע גם בשם "נאמן זמני". בחרו במישהו שאתם סומכים עליו, אדם אחראי שמסוגל להתמודד עם משימת מימוש הצוואה.

קבלו החלטה מי יהיו רשום בצוואה : החליטו מי אתם רוצים שיקבלו את הנכסים שלך כשתלכו לעולמכם , וכיצד תיעשה החלוקה ביניהם. יכול להיות שתחליטו לכלול בצוואה בנוסף לבני משפחה, חברים, ארגוני צדקה או ארגונים אחרים.

כתבו שמות ספציפיים: במקרה והרכוש לא מתחלק באופן שווה בין היורשים, חשוב לציין בצוואה מי צריך לרשת כל נכס או חשבון. אם יש לכם פריטים ספציפיים שברצונכם להוריש לאנשים ספציפיים, הקפידו לכלול פריטים אלה בצוואה שלכם, לדוגמה, ייתכן שתרצו להשאיר תכשיט או יצירת אמנות לאדם מסוים, או שתרצו להשאיר תרומה לארגון צדקה שחשוב לך. זה יעזור להבטיח כי המשאלות שלכם יכובדו, וכי יקיריכם יקבלו את הפריטים שאתם רוצים שיהיו להם.

מנו אפוטרופוסים לילדים קטינים: אם יש לכם ילדים קטינים, חשוב למנות אפוטרופוס בצוואה שלכם שיטפל בהם במקרה שגם אתם וגם בן/בת הזוג שלכם תלכו לעולמכם. בחרו מישהו שאתם סומכים עליו שיספק בית יציב ואוהב לילדיכם.

שקלו להקים נאמנות בצוואה  כשאחד מהיורשים  אינו מסוגל  לקבל החלטות שקולות: שקלו את כל הצרכים או הנסיבות של היורשים שלכם. לדוגמה, אם אחד מהיורשים שלכם הוא  ילד נכה או ילד שמתקשה כלכלית, הרי שיהיה נכון להקים נאמנות אשר תקבל לידיה את חלקו בעיזבון של אותו ילד ותדאג לרווחתו הכלכלית.

עדכנו את הצוואה שלכם בהתאם לשינוי בנסיבות חייכם: נסיבות חייכם יכולים להשתנות עם הזמן. אירועי חיים, כגון נישואים, גירושים, לידת ילד או מותו של אדם אהוב, יכולים להשפיע באופן משמעותי על מי שאתם רוצים להוריש לו את הנכסים שלכם. עדכון הצוואה שלכם בהתאם, מאפשר לכם לשקף שינויים אלה ולהבטיח כי הנכסים יחולקו בהתאם לרצונכם הנוכחי. כך גם לגבי הנכסים שלכם, ככל שאתם צוברים יותר נכסים או מוכרים נכסים קיימים, חשוב לוודא שהצוואה שלכם משקפת את העיזבון הנוכחי שלכם. צוואה מעודכנת מבטיחה שהרצונות הסופיים שלכם יהיו ברורים וקלים להבנה.

שקלו לערוך צוואה לא שוויונית אלא כזאת שדוגלת ב"צדק חלוקתי": שקלו להקים נאמנות בצוואה  כשאחד מהיורשים  אינו מסוגל  לקבל החלטות שקולות: שקלו את כל הצרכים או הנסיבות של היורשים שלכם. לדוגמה, אם אחד מהיורשים שלכם הוא  ילד נכה או ילד שמתקשה כלכלית, הרי שיהיה נכון להקים נאמנות אשר תקבל לידיה את חלקו בעיזבון של אותו ילד ותדאג לרווחתו הכלכלית.

אחסנו את הצוואה שלכם בצורה מאובטחת: הקפידו לאחסן את הצוואה שלכם במקום מאובטח שבו המוציא אל הפועל של הצוואה יוכל למצוא אותה בקלות ולגשת אליה, או הפקידו אותה בידיו.

פנו לייעוץ משפטי: חשוב ומשמעותי לפנות לייעוץ של עורך דין בעת כתיבת הצוואה. עזרתם של שירותי עריכת דין יכולים להבטיח כי הצוואה שלכם תקפה מבחינה משפטית וכי היא עונה על הצרכים והנסיבות הספציפיים שלכם.

בשורה התחתונה, דאגו מבעוד מועד ליישם את הטיפים החשובים הללו לפני כתיבת צוואה ויהיה זה צעד חכם להיוועץ עם עו"ד מומחה לצוואות שיוכל לסייע לכם בהחלטותיכם.

עורך דין

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך