מתי משפט שאמרתם יכול להיחשב כהוצאת דיבה?

לעיתים רבות אנו נקלעים לחיכוכים ועימותים, ברצון או שלא ברצון, המאלצים אותנו להגיב.

תגובותינו לעיתים כוללות בתוכן אמירות פוגעניות כלפי אדם מסוים או חברה הקשורה לשמו.

ישנם מקרים בהם אמירות אלו יכולות להיחשב ממש כהוצאת דיבה, או כלשון החוק 'הוצאת לשון הרע'.

במאמר זה נעשה לכם סדר בראש, ונבחין מהן האמירות העלולות להיחשב ככאלה, ומתי עליכם לנקוט בזהירות יתרה על מנת להימנע מתביעה.

 

שלטון החוק – הבסיס המשפטי

לפני שנצלול להסברים מעמיקים יותר על מהי 'הוצאת דיבה', נרצה להסביר, שגם ויכוח שיכול להראות בעיניכם כאישי או שולי, עלול לגלוש במהירות לתביעה נגדכם. חשוב לציין כי מדינת ישראל מתנהלת כמדינה דמוקרטית, ועל כן כולם כפופים לחוקי המדינה. וכך גם בעניין זה. עלינו לשים לב לנקיות הדיבור מאחר ויכולה להיות לו משמעות משפטית.

 

הזכות לשם טוב

'הזכות לשם טוב', הינה זכות שהוכרה על ידי בית המשפט כחלק מהזכויות הבסיסיות של כל אזרח במדינת ישראל. הזכות מכירה בחשיבות על שמירת שמו הטוב של האדם, כמרכיב חשוב בזכותו לכבוד ולפרטיות. על כל חשש לפגיעה בשמכם, מומלץ להתייעץ עם עו"ד הוצאת דיבה בנושא.

 

חשיבותה של זכות זו

לכל אדם חשובה השמירה על כבודו, בנושאים מקצועיים הקשורים למשלח ידו, וכמו כן בנושאים אישיים הקשורים לחייו ולמשפחתו. פעמים רבות, גם אמירת אמת על אותו אדם, עלולה להוות 'לשון הרע' נגדו, מאחר ותוביל להשפלתו או ביזויו בפני החברה ואף לפגיעה בעבודתו ובחייו. ועל כן זכות זו מעוגנת בחוק בכדי למנוע פגיעות מסוג זה.

 

שימו לב!

על פי חוק איסור 'לשון הרע', אדם יכול להגיש כנגדכם תביעת דיבה גם ללא הוכחת נזק עד סכום של 140 אלף ₪. ועל כן במידה ואתם מרבים לפרסם מאמרי דעה וביקורות, היוועצו תחילה על מנת לוודא שאינכם חשופים לתביעות. במידה וקיים בליבכם החשש כי טעיתם, תוכלו לפנות לייעוץ עם עו"ד אדי בליטשטיין, המתמחה בנושא זה.

 

סל הערכים המשמש להכרעה במקרים אלו

כשמדובר בזכויות, מלכתחילה קשה לקבוע אמות מידה מוגדרות, ועל כן כל מקרה נידון לגופו בבית המשפט. העקרון המנחה של ביה"מ הוא לבדוק עד כמה חמור 'לשון הרע' שהופץ על אותו אדם, ועד כמה יש בו פגיעה ממשית באדם הנפגע. שימו לב כי הגבול בין ויכוח אישי לבין השמצה ופרסום לשון הרע על אדם, הוא דק.

 

לסיכום…

בבואכם לכתוב דבר כלשהוא על אדם, חשבו קודם –  האם יש רלוונטיות לדברים? האם דבריכם הם הכפשה גרידא על אותו אדם? האם דבריכם הם ביקורת כלפי אישיות ציבורית אשר מעשיה ופועלה רלוונטי לשאר הציבור? וכך גם ההפך – חשבו האם דברים שנאמרו כלפיכם הם רלוונטיים? האם הביקורת שנכתבה מטרתה להסב לכם נזק באופן אישי או שלא?
איש משפט

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך