4 מסמכים שצריך לעריכת הסכם ידועים בציבור

הסכם ידועים בציבור צובר תאוצה בשנים האחרונות בקרב זוגות הבוחרים לנהל חיים משותפים ללא נישואין.

זהו ההסכם המקנה זכויות וחובות רבות של זוגות נשואים, עבור בני זוג שאינם מעוניינים או אינם יכולים להינשא על פי החוק הדתי במדינת ישראל.

אז כיצד מוכיחים מעמד זה? ומה יתרונותיו?

 

מה ההבדל בין ידועים בציבור לבין נשואים?

זכויותיהם של ידועים בציבור אינן זהות לזכויותיהם של זוגות נשואים. בתוך כך, ידועים בציבור משלמים מס הכנסה בנפרד על פי דרגות מס שונות בשונה מזוגות נשואים אשר משלמים במשותף. בנוסף, עבור ידועים בציבור, במידה ואחד מבני הזוג נפטר ואינו הזכיר במפורש את בן/בת הזוג בצוואה, הידוע בציבור אינו זכאי לרשת את נכסי המנוח. אחד ההבדלים הבולטים בין זוגות נשואים לבין ידועים בציבור הוא העובדה שידועים בציבור אינם יכולים לאמץ ילדים ואינם זכאים לטיפולי פוריות. בשונה מזוגות נשואים, על זוגות ידועים בציבור אינה חלה החובה להתגרש בבית דין רבני או בבית משפט. זהו יתרון במובן מסוים מאחר ונחסכת מהם הטרחה וההשפלה אשר לעיתים נלווים לתהליך.

 

כיצד מוכיחים מעמד ידועים בציבור? 

עריכת הסכם ידועים בציבור מחייב הוכחה בבית משפט על ידי בני הזוג. במסגרת זאת, עליהם לספק ראיות לדברים הבאים:

  • הוכחות לניהול משק בית משותף:
    • תיעוד של חשבון בנק משותף
    • נכס בבעלות משותפת כגון בית, רכב ועוד
    • תיעוד של הסכם זוגיות
    • הבאת עדים היכולים להעיד על ניהול משק בית משותף של בני הזוג
  • יסוד האישות: יש להוכיח כי בני הזוג אוהבים, מסורים ונאמנים זה לזה, ושמערכת היחסים ביניהם אינה מבוססת על יחסים אינטימיים בלבד.
  • יסוד כלכלי: על הזוג להוכיח כי הם מקיימים שותפות כלכלית, כלומר חיים באותו משק בית ולהם הוצאות משותפות או כל מרכיב נוסף המעיד על שותפות מסוג זה.

 

יתרונות של ידועים בציבור

מעמד ידועים בציבור מאפשר למגוון רחב של זוגות למסד כחוק את מערכת היחסים ביניהם מול הרשויות. עבור זוגות חד מיניים, זוגות מדתות או עדות שונות, בני זוג חסרי דת ועוד, הסכם ידועים בציבור מהווה תחליף ראוי לנישואין כדת וכדין. בכך, מאפשר להם להנות מהחובות ומהזכויות הנלוות למעמד זה. בנוסף, במקרה של פרידה, עבור יודעים בציבור התהליך יהיה פשוט יותר מאשר פרידה בין זוג נשוי.

 

לסיכום

למעמד ידועים בציבור יתרונות וחסרונות ואינו רלוונטי לכלל הזוגות. ישנם בני זוג המתחתנים כדת וכדין, ואינם זקוקים לכל חלופה לכך. מאחר ומעמד הנישואין במדינת ישראל נוקשה, לא כל בני הזוג זכאים לו. לכן, קיים צורך בחלופה עבור זוגות רבים. בני זוג המעוניינים להיות מוכרים כיודעים בציבור נדרשים להוכיח זאת בבית משפט בהתאם לקריטריונים הנקבעו בחוק.

 

חתימה על מסמך

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך