מה עושים אם קיים חשש לפגיעה בילד במסגרת החינוך?

לצערנו הרב, בתקופה של ימינו, אנו נחשפים יותר לפגיעות המתחרשות במערכת החינוך.

התופעה הזו מובילה ילדים ובני נוער רבים לדיכאון כבד, הדרדרות בלימודים, חרדות ועוד מגוון קשיים התנהגותיים ורגשיים כתוצאה מהפגיעה.

חוששים שהילד שלכם עבר פגיעה במערכת החינוך? אתם וודאי מבולבלים ואובדי עצות. אז מה באמת עושים אם קיים חשש כזה?

 

פגיעות

ישנם מספר סוגי פגיעות בילדים ובנוער במערכת החינוך, כגון: התעללות, אפליה, התעלמות מזכויות ועוד.. אך הפגיעה ה"פופולרית" ביותר מתייחסת לתחום הפגיעות המיניות. אז מהי בעצם פגיעה מינית?

זוהי פגיעה בה גורם אחד מנצל את סמכותו בשביל לספק את צרכיו וכופה את רצונותיו על הגורם השני המעורב נגד רצונו, ללא קבלת שום הסכמה בדרך מאיימת, נצלנית, או באמצעות הטעיה ושכנוע תוך כדי הפעלת מרות.

בין אם הפגיעה חד פעמית או חוזרת, היא גורמת נזק רב ומשפיעה על התנהגות הנפגעים ומצבם הנפשי גם לטווח הארוך יותר. מומלץ להיכנס לאתר של עו"ד גל קנר אלימי בכדי למצוא עוד מידע על פגיעות אלו ועל דינם במערכת המשפט.

 

זיהוי מקדים

לעיתים קרובות, כאשר ילד עובר פגיעה כזו או אחרת במערכת החינוך, הוא בוחר להסתיר את הפגיעה מכיוון שהוא חש פחד, הלם, בושה, או חשש מהפוגע המאיים עליו. אז איך נזהה מתי ילדנו עובר פגיעה במערכת החינוך?

לרוב, מדובר בסימפטומים זהים אצל הנפגעים, המתבטאים בהדרדרות בלימודים, מצבי רוח משתנים, התלוננות על כאבים משונים בגוף ו/או חוסר רצון להגיע למערכת החינוך. כל אלו ועוד יכולים להצביע על סבירות גבוהה כי הילד נפגע במערכת החינוך וכי הוא זקוק לעזרה חיצונית. זיהוי מוקדם של התנהגות חריגה אצל הילד ופענוח הפגיעה שעבר, תפחית את רמת הפגיעה ותוביל לטיפול מקדים שהינו חשוב וקריטי עבור עתיד הילד והבאת הגורם הפוגע לדין במהירות האפשרית.

 

גורמים חיצוניים

על כל חשד כזה או אחר שנעשתה פגיעה בילד במסגרת החינוך, תחילה יש לדווח למנהל/ת בית הספר, תוך כדי התערבות יועץ, פסיכולוג, ופיקוח בית הספר בכדי לעשות בירור מקיף על פרטי המקרה ולחקור את כל הגורמים המעורבים.

במידה ונמצא כי התחרשה פגיעה, או שיש חשד גבוה שהתחרשה, יש לדווח באופן מיידי לפקיד הסעד המקושר למוסד החינוך ובמקרה הצורך אף למשטרה כאשר מדובר במעשים פליליים וכאשר מעורבים במקרה קטינים.

בנוסף, חשוב מאוד גם במקרה של חשד להתייעץ עם גורמי רווחה מוסמכים בכדי שהילד יטופל ע"י כל הגורמים הרלוונטיים ויקבל מהם תמיכה, ייעוץ, הכוונה, וטיפול נפשי מותאם שיעזור לו ולמשפחתו גם ביציאה מין המשבר וגם בהתמודדות עם ההליך הפלילי המורכב.

 

סיכום

פגיעה במערכת החינוך מהווה מחדל למוסד החינוכי ולמערכת החינוך בכלל, ועלינו בתור הורים להיות ערניים למתרחש בחיי ילדינו, ובמקרה הצורך לפתוח בהליכים פליליים ולקשר את כל הגורמים הרלוונטיים בכדי שהילד שלנו ירגיש מוגן ובטוח.

סמל משפטי

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך