מה הם השלבים בתביעת פינוי מושכר?

אחת הצרות הגדולות ביותר של בעל דירה הוא שוכר שלא עוזב את הנכס בתום תקופת השכירות. חוקים שונים שנועדים להגן על דיירים מצרים את צעדיו של בעל הנכס ומקשים עליו מאוד בהוצאת הדייר מן הדירה. עם זאת, עבודה משפטית נכונה יכולה להוביל לסיום ההליך בפשטות יחסית ובמזעור הנזקים שגורם הדייר הסרבן. הצטרפו אלינו והכירו את השלבים בתביעת פינוי מושכר.

 

עשיית דין עצמי

ניתן היה לחשוב כי פינוי מושכר ייעשה באמצעות עשיית דין עצמי, דהיינו הוצאת הדייר מן הנכס. מחשבה זו אינה משוללת כל בסיס. חוק המקרקעין מכיר במצבים בהם אדם זכאי להגן על המקרקעין שלו בעצמו, גם לא דרך בית המשפט. עשיית דין עצמי במקרקעין קבועה בסעיף 18 לחוק המקרקעין, וזו לשון הסעיף:

"18. (א) המחזיק במקרקעין כדין רשאי להשתמש בכוח במידה סבירה כדי למנוע הסגת גבולו או שלילת שליטתו בהם שלא כדין.

(ב) תפס אדם את המקרקעין שלא כדין רשאי המחזיק בהם כדין, תוך שלושים ימים מיום התפיסה, להשתמש בכוח במידה סבירה כדי להוציאו מהם."

החוק, אם כן, מאפשר למנוע השגת גבול במקרקעין תוך שימוש בכוח סביר וכן להרחיק פולש מהמקרקעין תוך חודש מיום הפלישה. אלא שלצערנו הרב, שוכר סרבן אינו נחשב כפולש לפי סעיף זה. הסעיף מתנה את עשיית הדין העצמי בכך שהאדם נכנס למקרקעין שלא כדין. כאן, השוכר נכנס לנכס על פי חוזה אלא שכיום ההחזקה היא שלא כדין. הפסיקה פירשה סעיף זה כלא כולל פינוי שוכרים.

 

הליך תביעה מזורז

המחוקק הישראלי הכיר בקושי שיוצרים דיירים סרבנים ובאי – היכולת לבצע בהם דין עצמי. בשל כך, נקבעו בתקנות סדר הדין תקנות להליך מזורז לפינוי מושכר. הליך הפינוי כולל מספר שלבים.

 

1. הגשת כתב תביעה

בשלב הראשון, יגיש המשכיר כתב תביעה לבית המשפט. אל כתב התביעה יצורפו הראיות, המסמכים וחוות הדעת הרלוונטיות.

 

2. הגשת כתב הגנה

הנתבע, מצדו, יוכל להגיש כתב הגנה תוך 30 יום. כתב ההגנה ישטח את טענותיו של השוכר. לא אחת, כתב הגנה שכזה כלל לא יוגש והמשכיר יקבל פסק דין לטובתו בהיעדר כתב הגנה.

 

3. קביעת דיון

לאחר הגשת כתבי ההגנה והתביעה, ייקבע דיון מהיר בעניין פינוי המושכר. הדיון ייקבע תוך 30 יום מיום הגשת כתב ההגנה.

 

4. פסק דין מזורז

השופט יעניק פסק דין תוך 14 יום לכל היותר. בפועל, פסק הדין ניתן מוקדם יותר מתוך הכרה בקריטיות לוח הזמנים בפינוי מושכר.

 

5. הוצאה לפועל

לבסוף, ככל שהשוכר הסרבן לא יפנה את הנכס, עורך הדין יפנה להוצאה לפועל. ההוצאה לפועל תוציא אזהרה לשוכר וככל שזה לא יענה לה, ההוצאה לפועל יוציאו אותו מהנכס המושכר.

 

לסיום

אלו הם, אם כן, השלבים בפינוי מושכר בישראל. לחצו על הקישור המצורף למאמר נוסף בנושא אשר מפרט אודות סדרי הדין והייצוג המשפטי בהליך.

מאזניים

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך