מה היא תביעה ייצוגית?

מכיוון שענף המשפט הוא תחום עצום, הכולל היסטוריה ענפה וחוקים רבים, ישנם סוגים רבים של תביעות ושל משפטים שונים שנוהלו לאורך ההיסטוריה. בין התביעות השונות ניתן למצוא גם את התביעה הייצוגית. תובענות ייצוגית היא סוג מסוים של תובענות, בה אדם מייצג קבוצה בעקבות הפסד כלכלי או כספי. במאמר הבא נסביר לעומק מהי תביעה ייצוגית, באילו תחומים היא נפוצה ומה המאפיינים השונים של תביעה זו.

 

תביעה ייצוגית – מה זה בכלל אומר?

המושג "תביעה ייצוגית" הוא מושג נפוץ יחסית בעולם המשפט. בשונה למושגים משפטיים אחרים, המושג הזה גם מגיע אל אנשים שבקיאים פחות בעולם המשפט. ניתן לשמוע על תביעות ייצוגיות באתרי חדשות, בערוצי טלוויזיה וגם ברשתות החברתיות, עקב המאפיינים המיוחדים של התביעה הזאת.

תביעה ייצוגית היא תביעה בה קבוצה מסוימת של אנשים, שעברה פגיעה כלכלית עקב אירועים מסוימים, מיוצגת על ידי אדם אחד. אותו אדם שמייצג את הקבוצה תובע למעשה אדם אחר, רשות שלטונית, חברה כלכלית או כל ישות משפטית אחרת שגרמה לאותו הפסד כלכלי, בשם הקבוצה, על מנת שהקבוצה תוכל לזכות בפיצויים שהיא חושבת שמגיעים לה. קראו עוד על כך באתר עורך דין שמעון גיגי.

 

תחומים נפוצים

ישנם תחומים שונים בהם תביעה ייצוגית נפוצה יותר. למשל, איכות הסביבה הוא אחד מהתחומים הללו. בעבר בני האדם היו פחות מודעים לכך, אך כיום המודעות לחשיבות השמירה על איכות הסביבה גוברת, עד לרמה בה ממשלות מחוקקות חוקים שהמטרה שלהם היא לשמור על הסביבה.

אם חברה תעשייתית למשל, החליטה להפר את החוקים הללו על מנת לייצר מוצרים שונים, היא עשויה לפגוע באיכות הסביבה ולהוביל לפגיעה באוכלוסייה השוכנת בסמוך למפעלי החברה. ניתן יהיה להגיש תביעה ייצוגית לפי החוק, בשם אותה קבוצה באוכלוסייה שנפגעה. כמו כן, גם גופים כמו חברות תקשורת, בנקים, חברות ביטוח רשתות ורשויות שלטוניות אלו גופים שנתבעים לרוב באמצעות תביעות ייצוגיות.

 

מאפיינים

ישנם כמה מאפיינים נוספים לתביעות ייצוגיות. למשל, עורך הדין שמגיש את התביעה עבור קבוצת האנשים, יכול להשיג להם פיצוי כספי, אך הוא עצמו מסוגל להנות מדמי טרחה משמעותיים שישולמו לו על ידי בית המשפט. בנוסף, על מנת שעורך הדין יוכל לנהל את התביעה כתביעה ייצוגית, הוא צריך לקבל אישור רלוונטי מבית המשפט. ללא האישור הזה הוא לא יוכל לעשות זאת.

 

סיום התביעה

תביעות ייצוגיות יכולות להסתיים במספר דרכים. דרך אחת היא בה השופט מקבל הכרעה. הוא יכול להחליט שהתביעה מוצדקת ולפסוק פיצויים ותשלום לעורך הדין, והוא יכול גם לדחות את התביעה ולקבל את הטענות של הצד הנתבע. במקרים רבים, תביעה ייצוגית מסתיימת בפשרה. במקרה הזה, כדי לסיים את ההליך המשפטי כמה שיותר ומהר ולצמצם נזקים, הגוף הנתבע ועורך הדין מגיעים להסדר ביניהם ומביאים אותו לאישור בית המשפט.

תביעה ייצוגית

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך