מה הוא טופס תביעה קטנה?

כשאנחנו חושבים על המושג "תביעה" התמונה שעולה לנו בראש בדרך כלל היא תמונה של הליך משפטי ארוך ומסובך, שכולל בתוכו שכירה של עורכי דין ותשלום הוצאות משפט. מצב זה מצנן אנשים רבים מלעמוד על זכותם המשפטית, כשבפועל יש דרך ביניים בין היעדר תביעה לתביעה רצינית – תביעה קטנה – שכל אדם יכול להגיש בעצמו בקלות רבה.

 

מהי תביעה קטנה?

בית המשפט לתביעות קטנות הוא בית משפט שקם בכדי לתת מענה למקרים של תביעות משפטיות שנחשבות "קטנות" ולא מצדיקות בפני עצמן הליך משפטי שלם הכולל שכירת עורך דין. בהתאם, הדיונים בתביעות קטנות הם בדרך כלל דיונים קצרים ופשוטים, בהם כל צד בדרך כלל מייצג את עצמו, והטענות המשפטיות הן יחסית ברורות וקלות לבירור.

 

מהן ההגבלות על תביעה קטנה?

טופס תביעה קטנה יכול להיות מוגש על כל תלונה משפטית שמלווה אליה דרישה לפיצויים עד לסכום של 34,600 שקל (סכום שמתעדכן מפעם לפעם בהתאם למדדים המקובלים ברשות השופטת). תביעה על סכום גבוה מסכום זה צריכה להגיע בדרך כלל לדיון בבית המשפט השלום, או בבית המשפט המחוזי.

התביעה היחידה שלא יכולה להיות מוגשת בבית המשפט לתביעות קטנות, גם אם היא עומדת בהגבלה של סכום זה, היא תביעה בשל יחסי עובד מעביד – ששייכת לבית הדין לעבודה. בנוסף להגבלות אלו לגבי תוכן התביעה – לא ניתן להגיש יותר מחמש תביעות קטנות בשנה – וזאת בכדי למנוע מאנשים לנצל לרעה את כוחה של המערכת בכדי לייצר עומסים גם בבית משפט זה.

 

איך מגישים תביעה קטנה?

תביעה קטנה מתחילה בהגשת כתב תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות. כתב תביעה זה יכול להיות בכתב יד או מודפס (כל עוד מדובר בכתב יד קריא), כאשר ניתן לקבל טופס ריק למילוי באתר בית המשפט לתביעות קטנות, או בבית המשפט עצמו.

יש לצרף לכתב התביעה מסמכים מקוריים / צילומים של מסכמים שמבססים את התשתית העובדתית לתביעה, כאשר חשוב מאוד להקפיד לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים – מפני שמותר לתבוע בכל תיק רק פעם אחת – והיעדר מסמכים לתיקוף הטענות בבסיס התביעה יכולה להיות עילה לפסילת התביעה על הסף / הפסד בתביעה בשל היעדר ראיות מגבות.

 

איזה מידע צריך לכלול בטופס תביעה קטנה?

חשוב מאוד לכלול פירוט של כל מערך העניינים (תוך גיבויו בראיות מהימנות), תמצות של הטענות המשפטיות שעולות מהפרטים, ופירוט של כלל הנזקים הנטענים תוך גיבויים בראיות. צורך זה נובע מכך שמטרת התביעה היא קבלת פיצוי על הנזקים הללו, וביהמ"ש לא יכול להעריך את הנזק ללא גיבוי ראייתי מובהק.

 

לסיכום,

תביעות קטנות הוא מושג משפטי שחשוב להכיר בכדי שתוכלו לעמוד על זכויותיכם ולפנות לביהמ"ש לעזרה גם במקרים שאינם חמורים. אם אתם מתלבטים אם כדאי לכם להגיש תביעה קטנה כדאי לפנות לאיש מקצוע להתייעץ.

טופס תביעה קטנה

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך