מהו תפקידו של עורך דין במסגרת הסדר טיעון?

הסדר טיעון, שנקרא גם "עסקת טיעון", הינו הסכם שנעשה כחלק מעסקת טיעון בין הרשויות ובין הנאשם בתביעה.

בהסכם זה, הנאשם נדרש להודות באישומים מסוימים אשר מיוחסים לו ובתמורה לכך, התביעה מסירה אישומים אחרים, אשר מיוחסים לו במסגרת התביעה.

ככלל, קיימים שני סוגי הסדרי טיעון:

  1. הסדר טיעון שמכיל הסכמה בנוגע לעונש שיקבל הנאשם
  2. הסדר טיעון המכיל הסכמות אך ורק בנוגע לסעיפי האישום.

במצבים מסוימים, הסדר הטיעון כולל את חומרת העונש שיינתן לנאשם בשל אישומים בהם הוא מודה. באמצעות הסדר טיעון, התביעה והנאשם מסכימים על תוצאות משפט ובאופן זה, חוסכים את ניהול המשפט הפלילי. במדינות מסוימות, כגון: ארה"ב, הצדדים יכולים לסכם ביניהם על העונש שיקבל הנאשם, אולם במדינות אחרות, כגון: אוסטרליה, העונש שיינתן לנאשם יכול להיקבע אך ורק ע"י בית המשפט.

 

הסדר טיעון בישראל

במדינת ישראל, על מנת שהסדר טיעון יהיה תקף, עליו לקבל את אישורו של בית המשפט. לרוב, בית המשפט מאשר את הסדרי הטיעון המובאים לפניו, אולם ייתכנו מצבים בהם בית המשפט יכול להחליט שלא לקבל את הסדר הטיעון במצבים מסוימים.

מחקרים אמפיריים מראים כי אחוז גבוה מהתיקים הפליליים מגיעים להסדר טיעון בין הצדדים, כאשר אחוז גבוה מהכרעות המתקיימות בבתי משפט מבוססות על הסדרי טיעון שונים.

 

סגירת תיק פלילי

הסדר טיעון הינו מהווה דרך נפוצה לסגירת תיק פלילי. עסקה זו נעשית בין הנאשם ועורך הדין שלו ובין התובע, אשר במהלכה, הנאשם מציע הסגרת מידע חיוני עבור המדינה, בתמורה להפחתה בעונש שיינתן לו, או בתמורה להפחתת סעיפי האישום שנכתבו כנגדו בכתב האישום.

לאחר המשא ומתן בין הצדדים, כאשר מתגבשת הסכמה ביניהם בנוגע להסדר הטיעון, הנאשם ועורך הדין שלו (מלבד התובע או הפרקליט מטעמו) נדרשים לחתום עליו. לאחר מכן, ההסדר מוגש לבית המשפט, לקבלת אישור ממנו.

למידע בנוגע לעורך דין פלילי, היכנסו עמוד המיועד הסדר טיעון – עו"ד דני אורדן ותקבלו את כל המידע החשוב.

 

הסדר טיעון כהסכם מחייב

כאמור, הסדר טיעון מהווה הסכם אשר מתגבש במהלך משא ומתן והוא נחשב לחוזה משפטי לכל דבר. מסיבה זו, הנאשם רשאי להתייעץ עם עורך דינו בכל הקשור לתנאיו של הסדר ההעסקה ולניסוחו ומעבר לכך, הוא רשאי להיות מיוצג ע"י עורך הדין שלו, החל משלב המשא ומתן ועד לשלב החתימה הסופית על ההסדר.

בדומה להסכמים אחרים, עליהם נהוג לחתום, כגון: הסכם מכר, שבו אדם נוהג להתייעץ עם עורך דינו בנוגע לתנאי המכירה וכיו"ב, כך גם בהסדר טיעון, אשר עשוי לכלול סעיפים משמעותיים שיכולים להוביל להשלכות משמעותיות על חייו של הנאשם.

 

לסיכום

הסדר טיעון טוב יכול להשפיע מאוד על סיכוייו של נאשם בתביעה, שכן באמצעותו ניתן להגיע לתוצאות שלא מתאפשר להגיע אליהן באמצעות משפט. בכדי להצליח להגיע להסדר טיעון שייטיב עם הנתבע, ההמלצה היא להיעזר בייצוג של עורך דין פלילי מומחה בתחום.

 

סמל משפטי

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך