כל מה שתצטרכו לדעת על דיני ירושה

דיני ירושה הם תחום משפטי שרבים מאיתנו היו מעדיפים לא לפגוש במהלך חייהם, מפני שהוא עוסק באופן חלוקת הנכסים של מי שהלך לעולמו בין קרוביו שנותרו בחיים. דיני הירושה הישראלים מורכבים יחסית, וכוללים בתוכם מספר דברים שחשוב מאוד להכיר בכדי להבין בצורה הטובה ביותר את מצבכם המשפטי ואת הדברים שאפשר ואי אפשר לעשות בעזרת צוואה ברורה.

 

מהם דיני ירושה?

תחום הירושה הוא תחום המוסדר בחוק הירושה (1965), וכולל בתוכו את כלל ההיבטים הטכניים והמשפטיים של העברת הבעלות על נכסים ועל רכוש מידיו של מי שהלך לעולמו (ואינו יכול להחזיק בהם עוד מבחינה משפטית), לידי יורשיו – מצבור המקבלים של הרכוש, שזהותם נבחרה על ידי הנפטר או על ידי החוק.

בדומה לתחומי משפט רבים, גם תחום הירושה הוא תחום בו עורכי דין (כמו עורך דין כפיר לולו) מתמחים כל חייהם. אנחנו ממליצים לשכור אך ורק את שירותיו של עורך דין מוכר ובעל ניסיון בתחום.

 

אילו סוגי ירושה קיימים בחוק?

חוק הירושה מתייחס לשני סוגים עיקריים של ירושה – ירושה על פי צוואה, וירושה על פי דין (שמתקיימת רק במקרה בו הנפטר לא הספיק לכתוב צוואה / בחר שלא לכתוב אחת שכזאת / צוואת הנפטר הוגדרה כלא תקפה מבחינה משפטית.

 

ירושה על פי צוואה:

הסוג הנפוץ ביותר של ירושה, שמקבל את הבכורה על פני הגדרות הדין. חוק הירושה קובע שלכל אדם הזכות לקבוע את יורשיו במסמך שייכתב על ידו ויאושר לאחר מותו על ידי הרשם לענייני ירושה.

מכיוון שמטרת המסמך היא לשקף בצורה הטובה ביותר את רצונו הכנה של המנוח – ניתן לערער על תוכנה בהינתן טעם טוב לחשוד שהיא אינה משקפת את רצונו, כפי שיוסבר בהמשך.

 

ירושה על פי דין:

במקרים בהם לא נמצאה צוואה / הוגדר שהצוואה לא תקפה / הצוואה לא כיסתה את כל נכסי המנוח והותירה נכסים מסוימים ללא בעלים – נפנה לחוק הירושה, שקובע את זהות היורשים וסדר הירושה ה"טיפוסיים".

זהות היורשים כפי שקבועה בחוק כוללת בתוכה 3 שכבות של יורשים – שמסודרים בסדר עדיפות המותאם לרמת הקרבה המשפחתית שלהם למנוח. שכבת היורשים הראשונה היא שכבת צאצאי המנוח ובן זוגו, השכבה השנייה היא הורי המנוח והורי הוריו, והשכבה השלישית היא אחיו ואחיותיו של המנוח, יחד עם צאצאיהם.

כל שכבה מופעלת רק במקרה שהשכבה "מעלייה" היא שכבה ריקה – כלומר אין בה יורשים תקפים

 

האם ניתן לסטות מהצוואה / הדין?

היורשים יכולים לתאם ביניהם חוזה לסטייה מתוכן הצוואה / הסדר הכתוב בדין בהינתן הסכמה מלאה על החלוקה המחודשת. בנוסף לכך, ניתן לסטות מהצוואה על בסיס טענות להיותה צוואה שאינה תקפה – בעיקר על בסיס הקביעה שהיא נערכה בנסיבות שמובילות לכך שהיא לא משקפת את רצונו הכנה של המנוח.

 

לסיכום

דיני הירושה הם מורכבים וכוללים בתוכם נדבכים רבים. בכתבה זו קיבלתם טעימה קטנה על מקצת הדברים שחשוב לדעת.

איש משפט

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך