לשון הרע לא מדבר אלי – כיצד מתנהלת תביעת לשון הרע?

לשון הרע או במילים אחרות הוצאת דיבה היא הפעולה של פגיע באדם באמצעות פגיע בשמו, המוניטין שלו ושל עיסוקו, דעותיו ועוד. אז כיצד היא מתנהלת ומה נחשב בחוק הוצאת לשון הרע?

 

מהי לשון הרע? ‏

כולנו יכולים לחשוב על סיטואציות שבהן מישהו "לגלגו" אך אינם מושא לשון הרע. התגרות במישהו על התספורת החדשה שלו עשויה בהחלט להיחשב כ"לעג", אבל השכל הישר שלנו אומר לנו שזו לא לשון הרע ברמה המשפטית. כדי להבין את ההבדל, עלינו לבחון כיצד פועל החוק בפועל וכיצד הוא מיושם.

תביעת לשון הרע

מה נחשב בחוק להוצאת דיבה?

המשפט האזרחי הישראלי בדבר לשון הרע התגלם לראשונה בסעיפים 16 עד 22 לפקודת העוולות האזרחיות משנת 1944, אשר שיקפו בעיקרו את המשפט המקובל האנגלי שיושם בישראל. בשנת 1965 נמחקו סעיפים אלו מפקודת העוולות האזרחיות והוחלפו בחוק לשון הרע (איסור) של ישראל.

לשון הרע בישראל, בניגוד לארצות הברית של אמריקה, עשויה להוות הן עבירה אזרחית והן עבירה פלילית. ככזה, חוק לשון הרע מסדיר אחריות אזרחית ופלילית בגין לשון הרע כאחד.
רוב האנשים לא יודעים בדיוק מה זה חוק לשון הרע (הוצאת דיבה) אבל אנחנו כאן כדי לעזור. בישראל, לשון הרע מוגדרת בחוק לשון הרע בישראל ככל דבר אשר פרסומו עלול :
– להשפיל אדם בעיני בני אדם או להפוך אותו למושא לשנאה, לבוז או ללעג מצדם
– לגרום לאדם להיחשב בבוז למעשים, התנהגות או מאפיינים המיוחסים לו
– לפגוע באדם בתפקידו, בין בתפקיד ציבורי ובין בכל תפקיד אחר, ובין בעסקיו, בעיסוקו או במקצועו
– לגרום פגיע לאדם בשל מוצאו או דתו

 

איך זה עובד?

לשון הרע בישראל ניתנת לתביעה כשלעצמה: נפגעים אינם צריכים להוכיח נזק, ולכן מדובר בעבירת אחריות קפידה. החוק הישראלי מכיר בשלוש הגנות מרכזיות נגד לשון הרע: (1) אמת, אם היה העניין בעניין ציבורי; (2) פרסום ב"תום לב"; (3) דיווחים הוגנים של מידע רשמי.

‏ מה המטרה של דיני לשון הרע? ביסודו של דבר, דיני לשון הרע בישראל שואפים לאזן בין שני ערכים מתחרים: הזכות לחופש הביטוי, והגנת הכבוד והמוניטין. פסיקת פיצויים אינה נועדה רק "לתקן" את הניזוק – אחרי הכל, אחריות נוצרת ללא צורך בביסוס הוכחת נזק. במקום זאת, לתכלית פסיקת הפיצויים יש מרכיב פרסומי, אשר נועד להפריך את האמירה המזיקה ולהרתיע השמצה נוספת.

 

לסיכום

אם אתם מרגישים שאתם זקוקים לסיוע משפטי מקצועי מידי משרד עורכי דין מומחה לתביעות לשון הרע. כל שעליכם לעשות הוא לפנות אל עורך דין לשון הרע, הטוב ביותר במדינה. שיוכל לספק לכם את המעטפת האולטימטיבית של סיוע, הסבר וליווי במהלך המסע לטיהור השם שלכם. כפי שמוזכר בקוהלת ז, א: מוטב שם טוב משמן טוב.

תביעת לשון הרע

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך