זכיתם בירושה? כל הצעדים כדי לקבל את הכסף שלכם

ירושה היא הנחמה הקטנה שלנו לאחר מותו של קרוב. אנו דואבים וכואבים לאחר לכתו של המנוח האהוב, והזכייה בכספי ונכסי הירושה מהווה מזור קטן לנפש הכואבת. הליך קבלת הירושה כולל מספר שלבים, שאי עמידה בהם עלולה לגרום לנו שלא לקבל את כספי הירושה. מהם אותם שלבים והאם נוכל לבצע אותם בעצמנו?

 

פנייה לעו"ד

נתחיל דווקא מהשאלה האחרונה. מבחינה טכנית, אכן ניתן להגיש באופן עצמאי בקשה למימוש כספי ירושה. עם זאת, הגשה שכזו עלולה להיות מלאה בפגמים ואי דיוקים משפטיים. במקרים מסוימים, אותם פגמים עלולים אף לשלול ממנו את הירושה המגיעה לנו ולפגוע בנו כלכלית באופן ניכר.

כדי שלא להגיע למצבים שכאלו ולטעות טעויות קריטיות שיעלו לנו הרבה כסף, רצוי להיעזר בעורך דין לענייני משפחה שיגיש את כל הדרוש בשמנו. חשוב לבחור עו"ד מקצועי, אמין, בעל רזומה עשיר והבנה משפטית מעמיקה לביצוע ההליך. נמליץ לכם על עו"ד ירושה רחל שחר עורכת דין מובילה בתחומה שתטפל לכם בעסקי מימוש הירושה.

 

הבנת המצב

השלב הראשון במימוש כספי הירושה, הוא הבנה של המצב המשפטי של הירושה. ככלל, יש לחלק בין מקרים בהם המנוח הותיר אחריו צוואה המסדירה את חלוקת רכושו, לבין מצבים בהם המנוח נפטר מבלי לכתוב צוואה והכסף יתחלק לפי חוק הירושה. לאחר הבנת המצב המשפטי, ניתן יהיה לשייך עקרונית את הרכוש ליורשים.

 

כתיבת הבקשה

השלב הבא בהליך הוא שלב כתיבת בקשת המימוש והגשתה לרשם לענייני ירושה. שלב כתיבת הבקשה הוא קריטי למדי, שכן בו היורשים מבהירים כיצד הם חושבים שיש לחלק את הירושה. ייתכן שהצוואה שכתב המנוח, למשל, אינה ברורה לחלוטין וגורמת להתעוררות מחלוקות בין היורשים.

בשלב ניסוח הבקשה, היורשים ילבנו בינם לבים עצמם את הסוגיות וינסו להגיע לפתרונות. במידה ויתגלעו קשיים והיורשים לא יגיעו לפתרונות בעצמם, יתערבו בעניין עורכי הדין של הצדדים ובמקרים של חוסר הסכמה קיצונית המחלוקת תגיע לפתחו של בית המשפט. לאחר שהיורשים יגיעו להסכמות הדרושות, הם ינסחו יחדיו את מכתב הבקשה למימוש הירושה.

אחד היורשים יוכל, כמובן, להגיש בקשה בפני עצמו וללא הסכמת היורשים האחרים. יש לדעת, שמצב זה אינו רצוי ויגרור קשיים רבים בחלוקת הירושה. זאת, עקב השלב הבא שיוצג מיד.

 

הגשת הבקשה ופתיחה להתנגדויות

בשלב השלישי, תוגש בקשת המימוש לרשם לענייני ירושה. הרשם יבחן את הבקשה ויוודא שהיא אכן הולמת את הצוואה או לחלופין את חוק הירושה. לאחר מכן, הרשם יפתח את הבקשה להתנגדויות מצד הציבור. בשלב זה, אנשים המתנגדים לחלוקה יוכלו להביע את התנגדותם ועד לבחינת ההתנגדות ולהחלטה בעניינה לא יחולק הכסף.

זו הסיבה בגינה הגשת בקשה באופן עצמאי וללא הסכמת כלל היורשים, עלולה להיות לא כדאית. היא לא תוביל לחלוקה מהירה של הכסף, אלא ככל הנראה להתדיינות ארוכת שנים.

 

קבלת הכסף

לאחר בחינת הבקשה על ידי הרשם, הרשם יאשר את הבקשה אם מצא לנכון לעשות כן. אישור הבקשה הוא הנדבך האחרון לפני קבלת הכסף, כך שלאחר מתן האישור, תקבלו את כספי הירושה.

 

לסיכום

ישנם ארבעה שלבים עיקריים במימוש ירושה. ראשית, הבינו את המצב המשפטי. שנית, נסחו בקשה למימוש הירושה. בשלב הבא, הגישו את הבקשה לרשם שיבחן את הבקשה ויפתח אותה להתנגדויות מהציבור. בשלב האחרון, הרשם יאשר את בקשתכם ותקבלו את כספי הירושה שלכם. בהצלחה!

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך