זכויות שימוש בסרטוני יוטיוב – מה החוק אומר?

אי שם, בשנת 2005, עלה לאוויר אתר חדשני שהביא למהפכה חסרת תקדים בתחום שיתוף הסרטונים ברשת. היום כל אחד מכיר אותו, הלוא הוא – YouTube. האתר מאפשר לכל אדם באשר הוא, ליצור סרטונים ולהעלות אותם אל הרשת בקלות. כאשר הפרמטר היחידי שדרוש כדי להביא לעליית הסרטון בסופו של דבר הינו מכשיר שמחובר לאינטרנט. עם הזמן, הגולשים באתר גילו שהם אינם בקיאים בכל הנוגע לזכויות השימוש בסרטונים. מצב שהוביל לפגיעה בזכויות יוצרים מצד הגולשים, מבלי שהם בכלל התכוונו לכך.
בשורות הבאות ריכזנו עבורכם את כל המידע הנוגע לנושא זה, כדי שתוכלו לדעת איך לגלוש באתר מבלי להיות חשופים לתביעה.

 

רקע אודות הפרת זכויות יוצרים

אם שמעתם על המושג "הפרת זכויות יוצרים ב- YouTube" אבל אינכם בטוחים שאתם יודעים במה מדובר, אתם יכולים להיות בטוחים שהגעתם למקום הנכון. כעת נסביר לכם בקצרה מה זה בעצם אומר.
כל שימוש שאינו מורשה בתוכן מקורי כלשהו (גם אם מדובר בשימוש בשוגג, מבלי שידעתם על כך) נחשב להפרה של זכויות יוצרים. מעשה זה חושף אתכם לתביעה משפטית שעשויה להגיע מבעל הזכויות.
במקרים שכאלו, בעל הזכויות יכול לדרוש מכם תשלום  פיצויים. מדובר בפיצויים שיכולים להגיע לסכומים גבוהים מאוד. ראוי לציין כי בעל הזכויות יכול לדרוש את הפיצוי מבלי להוכיח את הנזק!.

 

הגולשים שרשאים להשתמש בשירות של YouTube

ידעתם שתנאי השירות של  YouTube קובעים שגולשים מגיל 13 ומעלה יכולים להשתמש בשירות של האתר?
תנאי השירות קובעים בנוסף לכך את התנאים הבאים:

 

1. אישור הורים או אפוטרופוס עבור גולשים שטרם הגיעו לגיל 18

גולשים מתחת לגיל 18 צריכים לקבל אישור לגלוש באתר מההורים או מאפוטרופוס חוקי.

 

2. עסקים (חברות או ארגונים) שקיבלו אישור מ- YouTube לפתיחת עמוד

אם אתם מתכננים לפתוח עמוד YouTube עבור העסק שלכם (חברה או ארגון), עליכם להמתין לבדיקה מטעם  YouTube. מטרת הבדיקה הינה לברר אם יש לכם את הסמכות לפעול מטעם החברה או הארגון.

כמובן שאם אתם אנשים פרטיים ועברתם את גיל 18, אתם לא צריכים אישור מיוחד בשביל לגלוש באתר.
חשוב לציין שיש עוד רשימה ארוכה של פרטים אודות תנאי השירות, אבל אלו שניים שחשוב לפתוח איתם, פשוט בגלל שסביר להניח שטרם נתקלתם בהם וכדאי שתכירו בהם.

 

העלאת סרטון ל- YouTube על ידי יוצר אינה מהווה ויתור על זכויות יוצרים

גולשים רבים (ואולי גם אתם ביניהם) סבורים שהעלאת תוכן מקורי שכולל את אחד או יותר מהפרטים הבאים מביא באופן אוטומטי לביטול זכויות היוצרים:

  • שיר
  • תמונה
  • סרטון

חשוב לציין כי מדובר בסברה שגויה לחלוטין. כאשר יוצר מעלה את התוכן המקורי שלו, הוא הופך את היצירה לזמינה עבור צופים ומאזינים ויחד עם זאת, הוא עדיין מחזיק בזכויות היוצרים על היצירה הזו.
במידה והיוצר מחליט לוותר על זכויות היוצרים, הוא יכול להוציא הודעה רשמית על כך. כל עוד לא יצאה הודעה שכזו, על הגולשים להשתמש ביצירה באופן המתאים בהתאם לחוק.

 

ישנם מצבים שבהם שימוש בסרטונים של YouTube מהווים עבירה על החוק

למקרה שתהיתם, צפייה בסרטון באתר YouTube והשמעה שלו נחשבת לחוקית. הפרה של זכויות יוצרים יכולה לבוא לידי ביטוי ב-2 מצבים שונים. להלן פירוט אודותיהם:

 

  1. שמירת הסרטון כקובץ על מכשיר אישי

מצב שבו גולשים מורידים את הסרטון מהאתר, שומרים אותו כקובץ במחשב או בנייד הפרטי שלהם ומעבירים אותו לחזקתם האישית נחשב להפרה של זכויות יוצרים.
אין זה משנה אם גולש בחר להוריד את הסרטון באופן מלא ו\או חלקי, משום שהפעולה עצמה, של הורדת שירים מיוטיוב או הסרטון נחשבת להפרה של זכויות יוצרים. מדובר בעצם בפעולה שנוגדת את תקנון האתר.

 

  1. העלאה של סרטון ללא אישור מבעל הזכויות

מצב שבו גולש מעלה סרטון לאתר שכולל תכנים שאינם שייכים לו ומבלי שקיבל אישור בכתב מבעל הזכויות של התכנים, צפוי להיות מואשם בהפרת זכויות יוצרים.

 

לסיכום

חשוב מאוד לשים לב וליישם את המידע שנכתב עד כה. הרשת אמנם נתפסת בעיני רבים כמקום שאין בו חוקים וכללים, אך אין זה נכון. בפועל, הגולשים כפופים לחוקי המדינה ובהקשר זה, מדובר בחוק זכויות היוצרים.
חשוב מאוד שתהיו מודעים לזכויות השימוש בסרטוני YouTube  ותפעלו בהתאם.
זכרו, במידה ותתנהלו שלא בהתאם לכללים, אתם עשויים לחשוף את עצמכם לתביעה בעקבות הפרת חוק זכויות יוצרים. שימרו על עצמכם ברשת, תפעלו בהתאם להנחיות ותעבירו את הפרטים הללו לקרובים שלכם, שייחשפו גם הם למידע חשוב זה.

יוטיוב

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך