האם יש צורך להתייעץ עם עורך דין במקרה של מחלה סופנית?

יש המון מחלות שונות שאנו נאלצים להסתדר איתן המהלך חיינו. זה יכול להיות מחלות חולפות כמו זיהומים שונים ומחלות נגיפיות, מחלות כרוניות שונות כמו אי ספיקת כליות, ולעיתים חלקנו נאלצים להתמודד עם מחלות קשות יותר.

אך מה קורה כאשר מגיעים למצב של מחלה סופנית? מלבד העניינים הרפואיים וטיפולים שנדרשים, ישנן גם בעיות משפטיות שצריך לשים אליהן לב. אז מה הן והאם באמת נדרש ייעוץ עם עורך דין במקרה של מחלה סופנית?

 

מחלות סופניות

מחלות מסוימות ניתן למנוע או לפחות להעניק להן טיפול שמעכב את ההגעה של המחלה למצב סופני. אז לפני שנגדיר מהי מחלה סופנית לפי החוק, נתייחס להגעת המחלה למצב זה. חלק מהמחלות בעת האבחון שלהן כבר במצב שמוגדר כסופני, אבל מחלות מסוימות מגיעות לשם לאחר תקופה של אי טיפול.

למשל, ישנו טיפול בגליובלסטומה – סרטן מוח אלים במיוחד – שעובד על טכנולוגיה חדשה ובשילוב עם טיפולים אחרים מסיג את הסרטן ומאריך משמעותית את חיי המטופלים. אך ללא טיפול ראוי למחלה זו, ניתן להגיע לשלבים סופניים יחסית בקלות. זה כך עם מחלות רבות נוספות.

 

איזה מחלות מוגדרות כסופניות לפי החוק?

אדם מוגדר כחולה במחלה סופנית – לפי החוק הישראלי – אם חולה במחלה ללא מרפא ומוערך שלא ישרוד מעבר לשישה חודשים נוספים. מעבר לזה, מטופל יכול להיות מוגדר כחולה סופני במידה וחווה כשל רב מערכתי שלא ניתן לטפל בו והצפי להישרדותו לא עולה על שבועיים.

את ההערכות האלה יכול לקבוע רק רופא מנהל, רופא מחוזי, או רופא מומחה שמונה לאחראי. ההחלטה שלו בנושאי מטופלים אלה לא יכולה להתבצע לבד ותתקבל רק לאחר ייעוץ עם רופאי החולה המומחים.

 

עבור מה צריך להתייעץ עם עורך דין במקרה של מחלה סופנית?

  • אפוטרופוס ומבצע החלטות

חשוב להתייעץ עם עורך דין ולקבוע לפני שלבים קריטיים יותר של המחלה ענייני אפוטרופסות ומבצעי החלטות בנושאים שונים. כשהמטופל יהיה חסר יכולת לבצע החלטות מסוימות מומלץ מאוד למנות מראש קרוב משפחה או אדם אהוב ללא אינטרס שיהיה מבצע ההחלטות למקרים מסוימים – אם נדרשים טיפולים מסוימים, שינוי ומעבר מיקומים והחלטות קשות יותר.

 

  • הסדר עניינים כספיים

על מנת לא להשאיר דברים פתוחים ולאפשר חלוקה של רכוש וכספים לילדים, למשפחה או לאנשים להם מעוניין להוריש דברים – מומלץ לחולה להתייעץ עם עורך דין ולהכין צוואה מסודרת ומותאמת משפטית.

 

  • דברים נוספים שמחוייבים בחוק

למטופל זכויות חשובות בכל הנוגע למחלותו הסופנית. המטופל זכאי להנחות על טיפולים, זכאי לקבלת סביבה נעימה ונוחה לפני פטירתו וטיפולים שיקלו על תקופתו האחרונה. מעבר לזה, רשאי המטופל להחליט אם לבצע בו טיפולי החייאה או טיפולים חיוניים אחרים בעת מצב קשה שדורש אותם, או לוותר עליהם מראש. זו זכותו החוקית להחליט על כך, וצריך להסדיר זאת לפני הגעה למצב שכזה.

 

לסיכום…

חשוב להתייעץ עם עורך דין במקרה של מחלה סופנית, גם בשביל הקרובים הנותרים והסדר של עניינים אישיים שונים, וכמובן בשביל החולה עצמו – קבלה של כל הזכויות שמגיעות לחולה, טיפולים שונים, סביבה נעימה ככל האפשר ויכולת ההחלטה של החולה על המתרחש.

להתייעץ עם עורך דין במקרה של מחלה סופנית

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך