דבר ראשון קרא לעורך דין – 4 כללי התנהגות בחקירה פלילית

כאשר אדם מוזמן לחקירה פלילית משמעות הדבר היא שהוא חשוד בביצוע עבירה כלשהי. לעיתים, אדם המוזמן  למסור עדות בקשר לאירוע מסוים כתוצאה ממה שהוא מוסר לחוקרים הוא עשוי להפוך מעד לחשוד. חקירה פלילית יכולה להיות אירוע מלחיץ ורבים תוהים כיצד עליהם  להתנהג בחקירת משטרה. במאמר זה נדון ב-4 כללי התנהגות כאשר הראשון והחשוב ביותר הוא לקבל ליווי משפטי מהרגע הראשון.

 

ליווי משפטי

חשוד אשר נחקר באזהרה במשטרה מבלי שהתייעץ עם עו"ד פלילי טרם חקירתו, למעשה מגיע לחקירה כשהוא אינו מוכן וחושף את עצמו למצב שהוא אינו מכיר ושעלול להזיק לו. אי קבלת ליווי משפטי עשויה לגרום נזק בלתי הפיך. עו"ד פלילי יכול לספק הסבר מקיף לגבי תרגילי החקירה האפשריים ולפרט כיצד כדאי להתנהל במהלך החקירה בהתאם לנסיבות העניין.

 

פרטים לגבי החשדות

הכלל השני בנוגע להתנהגות בחקירה פלילית הוא לשאול עם תחילת החקירה במה בדיוק אתם חשודים. חשוב שלא להסתפק בתשובה כללית של החוקר ולקבל פרטים ספציפיים הכוללים מתי נטען שבוצעה העבירה בדיוק, באיזה אופן, מהיכן נטען להתקיימות האירוע, מי המעורבים בו וכדומה. זכרו שהחוקר אינו חבר שלכם וגילויי אמפתיה מצדו נועדו למשוך אתכם בלשונכם.

 

לא להאמין להבטחות

הכלל השלישי שלנו להתנהגות בעת חקירה הוא לא להאמין להבטחות. מבחינה חוקית, אין דבר כזה "שיחות מחוץ לפרוטוקול". כל מילה, בין אם היא נאמרה בחדר החקירות או מחוצה לה יכולה לשמש כראיה כנגדכם. לחוקר למעשה אין שום סמכות לקבוע שבמידה ותודו כיצד ההליך יסתיים ומותר לחוקר לשקר כל עוד הדבר נעשה בע"פ במהלך החקירה, על מנת לחלץ הודאה.

 

לדייק בתשובותיכם

אמנם קיימת זכות שתיקה בחוק אך הדבר עשוי לפגוע בכם. יש לספק תשובות ברורות ולאחר שהתייעצתם עם עורך דין פלילי. חשוב להימנע מלמסור תשובות שיכולות להשתמע לשתי פנים או כאלה שניתן יהיה להוציא אותן מההקשר שבו הם ניתנו. חשוב לדבר במהלך החקירה בקצב הכתבה ובצורה ברורה על מנת שהחוקר ירשום את כל מה שתאמרו במלואם.

במידה והחוקר יציע לערוך בדיקת פוליגרף השיבו  להדגיש שלמרות שאתם מסכימים ותשמחו לבצע את הפוליגרף על מנת להוכיח את חפותכם, עליכם להתייעץ תחילה עם עורך הדין שלכם. לאחר שהסתיימה החקירה, חובה לקרוא בעיון את ההודעה שמסרתם ולהפנות את החוקרים לאי דיוקים או חוסרים. אין לחתום על הודעה לא מדויקת ולהסביר לחוקר את הסיבה לסירוב.

 

לסיכום כללי חקירה

לסיכום הנושא, במאמר זה הצגנו ארבעה כללים חשובים להתנהלות בחקירה פלילית באזהרה. כפי שציינו, יש לקבל ליווי משפטי, יש לקבל פרטים לגבי החשדות, לא להאמין להבטחות ולדייק בתשובות. בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר הוא לא להודות במעשים שלא ביצעתם בעקבות לחץ או הבטחות סרק של החוקר. יהיה מאוד קשה לפסול הודאת שווא לאחר שנמסרה.

אנשי משפט

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך