איך לפנות שוכר במהירות ובצורה חוקית?

פינוי שוכר הוא מצב יחסית קיצוני שבו בעל הנכס (המשכיר) מורשה על פי חוק לפנות את השוכר בכוח. זה יכול לקרות בעקבות מספר תנאים: הפרה בוטה של החוזה, הישארות מעבר לתקופת השכירות המוגדרת בחוזה, אי תשלום וכיו"ב. חשוב לציין שאסור בתכלית לבעל הנכס לבצע פינוי של השוכר על דעת עצמו. בעל הנכס יכול לנקוט בצעדים משפטיים כנגד המשכיר הבעייתי, כפי נתאר כאן במדריך לפינוי שוכר בעייתי.

 

תביעה בהליך מזורז

הדבר הראשון שחשוב לנו לדבר עליו המדריך לפינוי שוכר הוא תביעה בהליך מזורז, המהות של הליך מזורז היא שהוא, כשמו, מהיר במיוחד. כמה מהיר? הליך כזה יכול להסתיים תוך כשלושה חודשים. המהירות מתאפשרת בזכות ויתור על האפשרות להשיג בתביעה כל דבר שאינו פינוי של השוכר. כלומר – הליך מסוג זה מתאים למשכירים שמטרתם להוציא את השוכר הבעייתי מהנכס, אך לא לכאלה שמעוניינים בקבלת פיצויים, הליכים פליליים וכדומה.

 

תביעה רגילה

מהצד השני של המטבע – תביעה רגילה אמנם נמשכת יותר זמן, אבל מאפשרת לתבוע את הפינוי, וגם יתר תביעות שהמשכיר מעוניין לתבוע בהן את השוכר. למשל – אם השוכר גרם נזק בדירה שדורש תיקון – בתביעה רגילה המשכיר יכול לתבוע אותו על הנזק (מה שלא ניתן לעשות בהליך מזורז).

 

כיצד מגישים תביעה לפינוי?

כמובן, כמו בכל הליך משפטי שנעשה על ידי גורם שאינו בקיא בחוק ובפרוצדורות הפורמליות – יש להיעזר בעורך דין שמכיר את התחום הספציפי של דיור ונכסי נדל"ן. יחד, תגישו כתב תביעה שכותרתו "תביעה לפינוי שוכר" לבית משפט השלום המחוזי הקרוב. כתב התביעה יכיל: תצהיר תובע – שבו יפרט המשכיר את העובדות הנוגעות למקרה שבגינן הוא דורש את הפינוי, חוות דעת מומחה בהקשר של נכסים והשכרתם, אסמכתאות משפטיות, ומסמכים שמגבים את האמור.

 

מה הלאה?

לאחר הגשת כתב התביעה – לנתבע יש 30 ימים להגיש כתב הגנה שבו יפרט את טיעוני הנגד שלו לתביעה ויצרף חוות דעת ומסמכים מגבים. באופן כללי, גם התובע (המשכיר) וגם הנתבע (השוכר) יכולים להגיש עיקרי טיעונים ואסמכתאות לבית המשפט עד 14 ימים טרם מועד הדיון שנקבע.
בהליך מזורז לפינוי דירה, הדיון בבית המשפט יארך יום אחד בלבד, אלא אם בית המשפט רואה לנכון להוסיף ימים. בזמן הדיון נדרשים להתייצב כל העדים שנמסר תצהיר שלהם. בחלוף עד 14 ימים ממועד סוף הדיון – יגע בית המשפט להחלטה ויתן פסק דין מתומצת.

 

ביצוע הדין 

במידה ובית המשפט פסק כי על הדייר לפנות את הנכס – על הדייר לעשות זאת עד מועד שנקבע, או עד 15 ימים אם לא נקבע מועד. אם הדייר לא מכבד את הדין ולא מתפנה – רשאי המשכיר לפנות לרשות האכיפה והגבייה ולבקש את פינוי השוכר.

 

לסיכום

גם בתנאי הפרת חוזה – פינוי דייר מנכס מושכר חייב להיעשות רק לאחר הליך משפטי מסודר, שיכול להיות רגיל או מזורז.

 

מאזניים

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך