איך להגן על העסק שלך בזמן גירושין

הליך גירושין עלול לטלטל בצורה ניכרת את כלל מרכיבי עולמו של כל אחד מבני הזוג, בהם גם העסק המנוהל על ידם.

אחד הגורמים לטלטלה זו הוא הליך חלוקת הנכסים בין בני הזוג במסגרת הליך הגירושין.

עם זאת, ניתן להגן על העסק מפני פגיעה שנגזרת מהליך הגירושין, וזאת על ידי נקיטת צעדים מסוימים אתם מאפשר החוק.

 

גירושין ונכסים – מה אומר החוק

על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג, בשלב הגירושין נחלק הרכוש אשר נצבר במהלך חיי הנישואין באופן שוויוני בין בני הזוג. החוק אינו עוסק בשאלת התרומה המובחנת של כל אחד מבני הזוג ליצירת ההון אותו יש לחלק.

יחד עם זאת, קיימות הוראות אשר מחריגות רכוש מסוים מתחולת ההוראה על איזון משאבים שוויני. כך למשל, נכסים שהיו בבעלות אחד מבני הזוג טרם הנישואין או גמלות מטעם הביטוח הלאומי המשולמות לאחד מבני הזוג, אינם נכללים בחלוקת המשאבים השוויונית. על מנת לקבל תמונה מלאה ומפורטת בנושא, רצוי לפנות אל עו"ד משפחה.

 

חלוקת נכסים בשלב הגירושין

עסק המצוי בבעלות אחד מבני הזוג עונה להגדרה נכס, ומסיבה זו עשוי להיכלל בהליך איזון המשאבים המאפיין את הליך הגירושין. חלוקת נכס בין בני הזוג יכולה להתנהל בכמה דרכים שאותן רצוי להכיר.

 

הסכם ממון

המונח הסכם ממון מתייחס להסכם כתוב אשר מסדיר באופן שונה מזה הנקוב בחוק, את חלוקת הנכסים בין בני הזוג במקרה של גירושין. כך, יכול הסכם הממון לקבוע כי אחד מבני הזוג יזכה לחלק הנמוך ממחצית הנכסים, או כי רק רכוש מסוים יהיה ניתן לחלוקה במקרה של גירושין והיתר יישאר בידי אחד מבני הזוג הנקוב בהסכם.

כמו כן, ניתן לקבוע הוראות ייחודיות הגוברות על הוראות החוק בדבר איזון נכסים, בכל הנוגע לאופן הטיפול בנכס במקרה של גירושין. ניתן לערוך הסכם ממון בכל שלב, בין אם טרם הנישואין ובין אם במהלכם ולאשרו בפני הגורם המוסמך בחוק.

 

רכישת מחצית העסק מבן הזוג

דרך נוספת להותיר את העסק בידי בן הזוג המנהל אותו, תוך שמירה על פעילותו, היא על ידי רכישת החלק אשר שייך לבן הזוג האחר. לשם כך, יש צורך בביצוע שמאות הנוגעת לנכס על כלל מאפייניו ונתוניו הפיננסיים והקנייניים.

 

חלוקת הרכוש תוך ויתור על נכס אחר לטובת שמירה על הנכס

חלוקת המשאבים בהתאם להוראות חוק יחסי ממון בין בני זוג, אינו מחייבת חלוקת כל אחד מהנכסים במחצית, אלא יצירת מאזן שבו כל צד ייוותר עם חלק בגודל שווה בתום חלוקת המשאבים והנכסים המצויים בבעלות בני הזוג. כך, ניתן לחלק את המשאבים והנכסים כך שהעסק יישאר בידי בן הזוג שמנהל אותו, ואילו בן או בת הזוג האחרים יקבלו בעלות מלאה במשאב אחר.

 

שמירה על הנכס בהליך גירושין – לעשות זאת כהלכה

ישנן מספר דרכים לשמור על בית העסק בהליך גירושין. האחת היא הסדרה ייחודית המתייחסת לעסק באמצעות הסכם ממון, השנייה היא רכישת מחצית משווי העסק בידי בן הזוג המנהל אותו והשלישית היא באמצעות חלוקה המתייחסת לשווי. ראוי לזכור כי השלבים הללו כוללים היבטים משפטיים מורכבים, ולכן רצוי להסתייע בשירותיו של עורך דין המיומן בתחום זה.

משקל

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עורך דין לחברה גדולה

במהלך חייה של חברה גדולה או קטנה קיימים שני אנשי מקצוע שהחברה תזדקק להם: רואה חשבון ועורך דין. הצורך להעסקת רואה חשבון היא די ברורה

חוק וסדר – מהו חוק הבזק בישראל?

חוק הבזק, או בשמו המלא והרשמי "חוק התקשורת (בזק ושידורים)" הוא חוק אשר מצוי משנת 1982 בספר החוקים של מדינת ישראל. מטרתו היא לעגן את

מה חשוב להכיר על חוק הבנייה

חוק התכנון והבניה זהו חוק שמטרתו להסדיר את הפעולות שנעשות על ידי מוסדות התכנון שבארץ. בפעולות אלה נכללות ועדות ערר, ניהול של תכניות מתאר, תהליך