מה הוא הסדר מותנה?

הסדר מותנה הינה דרך חדשה יחסית לסגירת תיקים פליליים בישראל. ההסדר המותנה מאפשר לפרקליטות או למשטרה להגיע לכדי הסדר עם נאשם, אשר יוביל לסגירת התיק הפלילי שלו מבלי להעמיד את הנאשם לדין. ההסדר המותנה מסייע הן לרשויות המדינה והן לנאשם, אשר לא יצטרך לעמוד בפני הליך פלילי ארוך ומיגע אשר תוצאותיו אינן ידועות.

 

הסדר מותנה במשפט הפלילי

הסדר מותנה הינו הסדר חוקי חדש יחסית, הקיים בישראל החל משנת 2013. ההסדר מהווה בשורה לישראלים רבים, אשר הואשמו בגין עבירות קלות יחסית והאשמה הפלילית דבקה בהם. כדי להבין מה היא הבשורה שהביא ההסדר המותנה למשפט הפלילי בישראל, יש להכיר את מנגנוני המשפט הפלילי בארץ.

הסדר מותנה במשפט הפלילי

מנגנון ההליך הפלילי בישראל

מנגנון ההליך הפלילי בישראל פועל באופן הבא. המשטרה חוקרת נאשם בביצוע עבירה. ממצאי החקירה מועברים לפרקליטות המדינה. פרקליטות המדינה בוחנת את חומר הראיות ומחליטה האם להגיש כתב אישום על סמך התיק הפלילי של הנחקר.

עובר להתקנת ההסדר המותנה, עמדו בפני אדם שנפתח כנגדו תיק פלילי שתי ברירות – ראשית, התיק יכול היה להיסגר על דעת הפרקליטות, בטענה שאין די בחומרים כדי להגיש כתב אישום. הברירה השנייה הייתה הגשת כתב אישום פלילי כנגד האדם הנחקר. הסדר מותנה מעניק אופציית ביניים – התיק לא נסגר סתם, אך לא מוגש כתב אישום.

מנגנון ההליך הפלילי בישראל

הסדר מותנה בהודאה

ההסדר המותנה מציע לחשודים את העסקה הבאה. החשוד בביצוע עבירה כל שהיא שאינה מצדיקה, לדעת הפרקליטות, מאסר בפועל, יודה בביצוע העבירה ויבצע מה שהפרקליטות תורה עליו כדי לתקן את המעוות. בתמורה, הפרקליטות לא תגיש כתב אישום כנגד החשוד והתיק ייסגר בהסדר.

הפרקליטות תוכל להורות לאדם לשלם קנס לקופת המדינה, להימנע מלהגיע למקום מסוים או לנקוט בפעולות מסוימות וכן מספר הוראות נוספות שמטרתן לתקן את המעוות שהוא גרם. כמו כן, הפרקליטות תציע הסדר מותנה אך ורק לאדם אשר אין לו עבר פלילי מחמש השנים שלפני ההסכם.

 

הסדר מותנה בעבירות תנועה

על פי הדין, לא ניתן להציע הסדר מותנה עבור עבירות מסוימות. בכלל כך, לא ניתן להגיע להסדר מותנה בעבירות פליליות לפי פקודת התעבורה. עם זאת, כאשר מדובר בעבירות תעבורה אשר גרמו לתאונות דרכים עם פגיעות גוף, ניתן יהיה להגיע להסדר מותנה. מכיוון שכך, ככל שהייתם מעורבים בתאונת דרכים ולא תרצו שיוגש נגדכם כתב אישום, פנו אל עורך דין תעבורה בחיפה או בכל מקום אחר בו אתם מתגוררים והתייעצו עם עורך הדין האם רצוי לקבל את ההסדר המותנה.

 

לסיכום

לסיכום, הסדר מותנה הינו הסדר במסגרתו מציעה הפרקליטות לנאשם כי התיק נגדו ייסגר ולא יוגש כנגדו כתב אישום. בתמורה, הנאשם יודה בביצוע העבירה ויבצע את אשר תורה לו הפרקליטות. לאחר ביצוע חלקו בהסדר, ייסגר התיק. מומלץ להתייעץ עם עורך דין לפני קבלת הסדר מותנה.

 

מה הוא הסדר מותנה?

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
כמה כדאי להחזיר בכל חודש משכנתא?

אם גם אתכם מעסיק נושא המשכנתא, כנראה שאתם אנשים מחושבים וטוב שכך. כמה כדאי להחזיר משכנתא בכל חודש? אין ספק שזו שאלת השאלות, וזו הסיבה

ניהול חנות אינטרנטית – איך לעשות את זה

במהלך השנים האחרונות חלה התפתחות רבה במערכות המחשב ובטכנולוגיות הרשת הודות לזמינותו של האינטרנט. התפתחות זו מאפשרת קשת רחבה של יישומים טכנולוגיים, המאפשרים ניהול מסחר

מי דואג לקופת הגמל שלי

קופות הגמל בישראל עברו דרך חתחתים במהלך העשורים האחרונים. עד אמצע העשור הראשון של המילניום הנוכחי, היו קופות הגמל אטרקטיביות למדיי. מצד אחד, קופת הגמל

ביטוח תאונות אישיות

ישנם סוגי ביטוחים עליהם לא מתפשרים ולא מוותרים, אחד מהם הוא ביטוח תאונות אישיות, שיכולות להתרחש בכל רגע נתון וללא הודעה מוקדמת. בעוד שתאונות כאלו