מבצע אנטבה – מה היה שם שלב אחר שלב

בשנת 1976 התקיים מבצע צבאי יוצא דופן שזכה לכינויים רבים. המוכר ביותר שבהם הוא "מבצע אנטבה". הכינויים הנוספים הם "מבצע יונתן" ו – "כדור הרעם". חזרנו אחורה בזמן, כדי להיזכר במה שאירע שם מההתחלה ועד הסוף. הישארו אתנו ותגלו את כל האינפורמציה המרתקת והאנשים שנגעו בדבר.

 

השלב ה – 1: התייעצות לגבי התנהלות המבצע

השלב הראשון התרחש ב – 29 ליוני. במהלכו שוחררו כל הנוסעים שלא היו בעלי אזרחות ישראלית. כך שבסופו של דבר, נותרו בשבי כ – 105 אנשים שהוחזקו בטרמינל באנטבה. באותו זמן, ישראל ניהלה משא ומתן מול החוטפים שהציגו את הדרישה לשחרר כ – 52 אסירים ביטחוניים.

הם לא הסתפקו בשחרור וביקשו גם כופר. מדינת ישראל לא קפאה על השמרים והתייעצה עם גורמים שונים, תת אלוף דן שומרון היה אחד מהם שתכנן יחד עם אנשי המוסד ואלוף המשנה אהוד ברק את הפשיטה. בסיום שלב זה, היה ברור שישראל יוצאת לצאת לדרך עם המבצע, כדי להחזיר את החטופים.

מבצע צה_ל

 

השלב ה – 2: ההחלטה לצאת לדרך

בשלב זה הייתה תכנית על השולחן שנרקמה על ידי המפקדים הבכירים בצה"ל שהוצגו קודם לכן. התכנון היה לבצע את המבצע המורכב באמצעות סיירת מטכ"ל, חטיבת גולני וסיירת צנחנים. ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, לא אישר בהתחלה את היציאה למבצע, אך שרים אחרים תמכו בו ובסופו של דבר, הממשלה אישרה (ב – 3 ביולי) לצאת לדרך עם מבצע אנטבה.

 

השלב ה – 3: המבצע עצמו

המבצע החל ב – 4 ליולי, מיד לאחר הסכמת הממשלה לצאת לדרך. כוחות הצנחנים היו הראשונים לנחות בשדה התעופה של אנטבה, כדי שאלה יוכלו לאבטח את הנחיתה של 3 המטוסים הנוספים שהיו בדרכים למקום. אלה השתלטו על מגדל הפיקוח, בזמן שהמטוס ה – 2 נחת ועליו היו כוחות מסיירת מטכ"ל עם דן שומרון. אלה התקדמו לטרמינל במטרה להפתיע את החוטפים.

 

השלב ה – 4: חילוץ החטופים

החיילים המשיכו בדרכם לעבר החוטפים, בזמן שהם נתקלו בכוחות עוינים. נתניהו ולוחם נוסף שהיה לצידו ירו בהם באקדחים. קול היריות העיר את הצד העוין והניסיון להפתיע לא צלח במלואו. לוחמי מטכ"ל יצאו לאסוף את החטופים, בזמן שהם נלחמים מול הכוח העוין שהגיע למקום.

אלה הצליחו להרוג את המחבלים ששהו עם החטופים ולהעביר את מרבית החטופים למטוס פינוי (חלקם נהרגו בעת החילוץ). בסיום המבצע, הוחלט לשנות את שמו מ"מבצע אנטבה" ל – "מבצע יונתן", על שמו של מפקד הסיירת שנהרג.

 

לסיום

מבצע אנטבה יצא לפועל במטרה לשחרר מעל ל – 200 נוסעים ואנשי צוות ששהו על מטוס של חברת AIR FRANCE. מדובר במבצע גדול ובלתי נשכח שנקרא בסופו של דבר על שמו של יוני נתניהו (אחיו של ביבי נתניהו) שלא זכה לצאת ממנו בחיים.

כוח הגנה

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
נפצעת בצבא? אתה חייב עורך דין

פציעות אשר מתרחשות בזמן השירות הצבאי הן לצערנו נפוצות, אולם על מנת שתוכלו .לקבל את הפיצוי אשר מגיע לכם נדרש ליווי של עורך דין. מדוע?

עורך דין צבאי – לבחור נכון

עורך דין צבאי הוא משפטן אשר יש לו ניסיון רב בייצוג בערכאות צבאיות, כמו גם היכרות טובה עם המערכת המשפטית הצבאית, שהיא שונה מאוד מהמערכת

האם משתלם להיות עורך דין צבאי?

חלק מהותי בהתפתחות של עורכי דין הוא הבחירה בתחום ההתמחות. אחד תחומים המעניינים והמאתגרים ביותר הוא תחום המשפט הצבאי. מה זה עורך דין צבאי? והאם

4 תפקידים של עורך דין משטרה צבאית

לבד ממערכת המשפט האזרחית, בישראל קיימת גם מערכת משפט צבאית ענפה. לבית המשפט הצבאי סמכויות נרחבות, ותחת אחריותו נכללת גם הסמכות לשפוט חיילים על עבירות

החיים שאחרי הצבא – מה עושים עכשיו?

הגיע הרגע, השתחררתם. פשטתם את המדים ועברתם לבגדי האזרחות, הפעם לתמיד. חיכיתם לרגע הזה כל כך הרבה זמן עד שכמעט שכחתם מהשאלה החשובה ביותר: מה

כתב אישום צבאי – מה ניתן לעשות?

כתבי אישום צבאיים יכולים להיות עניין חמור עבור המעורבים. בין אם מדובר בחייל הנאשם בהתנהגות בלתי הולמת, או בקבלן צבאי העומד בפני כתב אישום בגין

איך מגישים תביעה נגד הצבא?

החוק במדינת ישראל מחייב אזרחים ואזרחיות שהגיעו לגיל המתאים להתגייס לשירות צבאי, ובמקביל מגדיר מהן הזכויות הנלוות לחובה זו. אחת הבסיסיות שבהן היא הדאגה של