יש לך שורשים רומניים? דע את זכויותיך

הקהילה היהודית ברומניה הייתה קהילה מפוארת ומכובדת. הקהילה הייתה משולבת בחיים ברומניה ורק בשל אירועי מלחמת העולם השניה ולאחר מכן הכיבוש הקומוניסטי, נגזר עליה לעזוב את המדינה לעיתים חסרי כל ופעמים רבות תוך כדי וויתור מוחלט על הזכויות ועל האזרחות שהמדינה הרומנית מנעה מהם. בשנים האחרונות המצב השתנה, כיום הצאצאים של יוצאי רומניה הם בעלי זכויות שונות בעיקר בכל הנוגע להוצאת דרכון רומני המשתייך לאיחוד האירופי, אז יש לך שורשים רומניים? דע את זכויותיך.

 

ההיסטוריה של המעמד של יהודי רומניה לאורך השנים

יהודים חיו ברומניה לאורך מאות שנים, במהלך החצי הראשון של המאה העשרים, היהודים שחיו ברומניה היו אזרחים שווי זכויות וחובות והתנהלו בצורה רגילה. מלחמת העולם השנייה ואיתה הכיבוש הנאצי שינו את המצב ברגע אחד. היהודים הפכו חסרי זכויות, חלקם הגדול נרצח והשורדים, ברובם הגדול ביקש להימלט לישראל תוך וויתור על הזכויות. מי שכבר נשארו ברומניה, מצאו את עצמם תחת השלטון הקומוניסטי.

מייד עם נפילת הגוש הקומוניסטי ב1989 השתנתה המגמה והרוח ברומניה. היא התחברה אל מדינות המערב והחוקים שהיא חוקקה היו בהתאם. אחד החוקים המשמעותיים, חוקק בשנת 1991 ובא להסדיר את הזכאות לקבלת אזרחות רומית, ומכאן גם לקבלת זכאות לדרכון רומני. בשנת 2007 התקבלה רומניה לאיחוד האירופי והדרישה ומספר הבקשות לקבל אזרחות רומנית מצד ישראלים עלה.

רומנית

יש לך שורשים רומניים? דע את זכויותיך

החוק הרומני הבא לבקש להסדיר את עניין הזכאות לדרכון רומני, נחקק ב1991 ומאז תוקן ועודכן מספר פעמים. כיום החוק מגדי במפורש את התנאים לזכאות לקבלת אזרחות רומנית למי שיש לו שורשים רומניים אצלו במשפחה. החוק מתבסס על שלוש נקודות עיקריות:

  • ההתייחסות בסעיף זה מכוונת אל מי שהיו בעלי אזרחות רומנית אך עזבו את המדינה ולא וויתרו על האזרחות שלהם. החוק מדבר על 3 מקרים אפשריים:
  1. כל מי שעזב את רומניה בתקופות הללו:

ינואר 1950 ועד ינואר 1952

יולי 1964 ועד סוף 1965

  1. מי שמוגדר כצאצא ישיר או כנכד של האנשים השייכים להגדרה בסעיף הקודם.
  2. אזרח רומני שעזב את רומניה לאחר 1971 ברצון או בכפייה ולא וויתר על האזרחות שלו.
  • סעיף זה מדבר על כל מי שהיה אזרח רומני ונאלץ לעזוב את המדינה, בכפייה או מתוך בחירה, אך נאלץ לוותר על האזרחות הרומנית שלו. קבוצה זאת רשאית להגיש בקשה לקבלת אזרחות רומנית עבורו ועבור ילדיו במידה ואינם מעל גיל 18.
  • כל מי שהוריו, או הורי הוריו נולדו ברומניה ונאלצו בשל סיבות שונות שלא היו קשורות אליהם, כגון רדיפה דתית או פוליטית לעזוב את רומניה, עומדת להם הזכות להגיש בקשה לקבלת אזרחות רומנית.

חשוב לציין שהבקשות אינן מתקבלות באופן אוטומטי אצל הרומנים. יש צורך בהגשת בקשה מסודרת המגובה במסמכים מתאימים ולהמתין לקבלת האישור מהרשויות ברומניה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
כמה כדאי להחזיר בכל חודש משכנתא?

אם גם אתכם מעסיק נושא המשכנתא, כנראה שאתם אנשים מחושבים וטוב שכך. כמה כדאי להחזיר משכנתא בכל חודש? אין ספק שזו שאלת השאלות, וזו הסיבה

ניהול חנות אינטרנטית – איך לעשות את זה

במהלך השנים האחרונות חלה התפתחות רבה במערכות המחשב ובטכנולוגיות הרשת הודות לזמינותו של האינטרנט. התפתחות זו מאפשרת קשת רחבה של יישומים טכנולוגיים, המאפשרים ניהול מסחר

מי דואג לקופת הגמל שלי

קופות הגמל בישראל עברו דרך חתחתים במהלך העשורים האחרונים. עד אמצע העשור הראשון של המילניום הנוכחי, היו קופות הגמל אטרקטיביות למדיי. מצד אחד, קופת הגמל

ביטוח תאונות אישיות

ישנם סוגי ביטוחים עליהם לא מתפשרים ולא מוותרים, אחד מהם הוא ביטוח תאונות אישיות, שיכולות להתרחש בכל רגע נתון וללא הודעה מוקדמת. בעוד שתאונות כאלו