שחרור בערבות – כיצד זה מתבצע?

שחרור בערבות הינה פעולה של שחרור על תנאי של עצור, במהלך שלבי החקירה, כאשר מתחייב הוא לעמוד בתנאים מסוימים בתמורה לשחרור.

החשוד נדרש להתחייב להימנע משיבוש הליכי החקירה וכמו כן, להגיע לבית המשפט כשהוא יידרש לכך.

בישראל, פעולת שחרור בערבות הפכה לנפוצה מאוד, שכן, באמצעותה ניתן להקל על נאשמים בהליך המשפטי המתנהל נגדם.

 

סוגי שחרור בערבות

ככלל, ישנם כמה סוגי שחרור בערבות שיכול בית המשפט לאפשר בכדי לשחרר חשוד מבית הכלא וביניהם:

  1. שחרור בערבות המתבצע כתמורה לתשלום כספי שמטרתו להבטיח שהחשוד יעמוד בתנאי השחרור ולא יפר אותם.
  2. שחרור בערבות הכולל צו איסור יציאתו של החשוד מן הארץ, ע"י הפקדת דרכונו לבית המשפט שמטרתה לאכוף על החשוד נוהל זה.
  3. שחרור בערבות הכולל איסור כניסתו של החשוד לעיר או ליישוב מסוים, בהתאם להחלטת בית המשפט.
  4. שחרור בערבות הכולל איסור יצירת קשר עם אדם מסוים (בכדי שלא ינסה לשבש בכך את הליכי החקירה).

 

באילו דרכים מתבצע שחרור בערבות?

בכדי ששחרור בערבות יתנהל באופן מסודר, מבלי שישבש את הליכי החקירה, קיימות כמה דרכים לביצוע חשוד בערבות. הגורמים המשפיעים על התרת השחרור בערבות קשורים לחומרת העבירה שבוצעה. כל אחת מדרכי השחרור בערבות מותאמת לחומרת העבירה שבוצעה ומותאמת לסיטואציה, בהתאם להחלטת בית המשפט או המשטרה.

הדרכים לשחרור בערבות האפשריות:

  1. לאחר שהוגש לבית המשפט כתב האישום כנגד החשוד, בית המשפט יכול להחליט על שחרור החשוד למעצר בית, במידה והוא ימצא לנכון כי פעולה זו לא תגרום לשיבוש החיכי החקירה ע"י החשוד.
  2. לאחר הגשת כתב האישום כנגד החשוד, בית המשפט יכול להורות ל שחרור החשוד בערבות, במידה והוא לא מוצא סיבה להחזקת הנאשם במעצר. בדרך זו, החשוד משוחרר עד לסיומו של הדיון בבית המשפט ולהחלטה הסופית בנוגע להאשמתו.

 

קביעת גובה סכום הערבות

סכום הערבות למטרת שחרור החשוד נקבע עפ"י החלטת בית המשפט. מטרת סכום הערבות הינו להבטיח כי החשוד ישוחרר וישמור על תנאי השחרור מבלי להפפר אותם.

אחד מהפרמטרים המשפיעים על גובה סכום הערבות הינו – האם המשטרה מעוניינת שהחשוד ייעצר עד סיומם של תהליכי החקריה או לא. לפיכך, כאשר המשטרה רוצה שהחשוד יהיה עצור עד סופם של ההליכים המשפטיים, לרוב גובה סכום הערבות למטרת שחרורו יהיה גבוה, מאחר וקיים סיכון גבוה (לשיבוש החקירה וההליכים המשפטיים) בשחרור שלו.

הפרמטרים המשפיעים על גובה הערבות כוללים גם את חומרת העבירה שבוצעה, את העבר הפלילי של החשוד ואת מצבו הכלכלי של הנאשם (שייתכן כי אינו טוב בכדי לאפשר לו את תשלום הערבות הרצויה). בנוסף לנאמר, ככל שהחקירה נמצאת בשלב מתקדם יותר אשר נמצא קרוב להחלטה הסופית של בית המשפט, כך סכום הערבות, לשחרור החשוד, יהיה קטן יותר.

באופן כללי, ההמלצה היא להיעזר בייצוג של עורך דין מומחה בתחום, שיכול לסייע בהליך שחרור בערבות ואף להקל עליו ככל הניתן.

למידע נוסף בתחום, הכינסו לאתר של עורך דין פלילי בבאר שבע.

 

ציוד של שופט

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
עבירות צווארון לבן

צווארון לבן – מודעות ציבורית הולכת וגוברת הסיקור התקשורתי אודות מעצרים מתוקשרים בתחום הצווארון הלבן הובילו אזרחים רבים להבנה כי עבירות צווארון לבן הן עבירות

צו למניעת הטרדה מאיימת

אנשים רבים עלולים להיקלע במהלך חייהם למצב בו אדם אחר מטריד אותם ומאיים עליהם. הטרדה זו יכולה לכלול איומים בפיטורים ממקום העבודה, איום על בני

האם ניתן לבטל או למחוק כתב אישום?

רבים חושבים שלאחר הגשתו של כתב אישום, המסמך שפותח את ההליך הפלילי בבית משפט ובו מאשימה המדינה באמצעות אחת מרשויות התביעה, אדם בעבירה פלילית, לא

זיוף תעודת זהות האם זו עבירה פלילית

התפתחות העידן הטכנולוגי הביאה עמה לא מעט בעיות. אחת מבעיות אלו, עמן נאלצות רשויות האכיפה להתמודד, היא זיוף תעודת זהות. תופעה זו נפוצה בקרב צעירים

האם חייבים להתייצב לחקירה במשטרה?

המצב החוקי הקיים כיום בישראל קובע שאין חובה להתייצב לחקירה במשטרה. עם זאת, סירוב להתייצב לחקירה עלול לפגוע באינטרסים של האזרח, ולכן חשוב מאוד להתייעץ

איך למחוק רישום פלילי

רבים מן האנשים נאלצים להתמודד עם תיקים ורישומים פליליים במהלך חייהם, שמשפיעים באופן ניכר על חייהם ועל האפשרויות שעומדות בפניהם. הרישום בפלילי מלווה את האדם

שחרור בערבות – כיצד זה מתבצע

רבים מאתנו שמעו על המושג "שחרור בערבות" בסרטים וסדרות שמופיעות בטלוויזיה. על המסך, שחרור בערבות נראה הליך קל ופשוט אך המציאות לעיתים עשויה להיראות אחרת.