מתי צריך לקבל עזרה בניהול משברים משפחתיים על פי החוק

המילים משבר משפחתי, נשמעות לעיתים מאוד דרמטיות, אך צריך להביט נכוחה על המציאות ולדעת, זה יכול לפגוש כל אחד מאתנו. החיים הם מורכבים, ואירועים שונים משפיעים בצורה שונה על אנשים, וכן, גם בתוך המשפחה. התמודדות עם משבר במשפחה היא רגע קריטי לכל המעורבים, ועל כן יש להתנהל במצב כזה ברגישות ובחכמה.

 

מהו משבר משפחתי?

משבר יכול להתרחש בשל אירוע מסוים, דרמטי של אחד מהמעורבים במשפחה, אך גם ללא קשר לאירוע משמעותי. למשל, סיבות שונות יכולות לגרום לזוג לרצות להתגרש. גם אם לא היה לכך טריגר מוגדר, מדובר באירוע מורכב, שנכנס בוודאות להגדרת "משבר משפחתי".

 

מהי הדרך להתמודד עם משבר?

בעוד במקרי משבר פרטי, אדם יחיד יכול לדאוג לעצמו, כאשר מדובר במשבר משפחתי, והדינמיקה מורכבת הרבה יותר, ובכך גם השינויים אותם עוברת המשפחה גדולים הרבה יותר, נדרש איש מקצוע לתמוך בהתמודדות הזאת. עדיף כמובן לפנות לסיוע חיצוני זה כמה שיותר מוקדם בתחילת המשבר, משום שכך ניתן ליצור תנאים להתמודדות תקינה ומהירה הרבה יותר. אין פירוש הדבר שהמשבר בוודאות ימנע, אך בסיס התחלתי טוב, יעזור לנהל אותו עם כמה שפחות נפגעים.

 

מה החוק אומר במקרה הזה?

בשנת 2016 עבר בכנסת "החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה". החוק קובע כי לפני הליכי גירושין, יש לעבור קודם כל אצל עובד סוציאלי או עורך דין ביחידות הסיוע שליד בית המשפט. אחת מהאופציות שעומדות על השולחן במקרה כזה היא חלופת הגישור, וזאת בעזרת מגשר שנבחר על ידי הצדדים, ואינו חלק מההליך השיפוטי, או שייך ליחידת הסיוע.

 

בחירת המגשר

בחירת מגשר מהווה את אחד הדברים הקריטיים בתהליך, עוד לפני הגישור עצמו. למשל, בחירה בעסק ניהול משברים משפחתיים ד"ר יריב וינצר, בתור מגשר, מהווה דוגמה טובה לבחירה במגשר אמין, שידע להבין לעומק את המשבר המשפחתי אתו מתמודדים בני הזוג, וזאת על מנת להציע את החלופות הטובות ביותר.

 

הציפיות מהמגשר

פעמים רבות, משליכות המשפחות את כל יהבן לפתרון המשבר על המגשר, או הדמות המקצועית שמנהלת את המשבר. צריך לדעת, מטרת הטיפול המשפחתי, וניהול המשבר, זה לפתח חוסן אישי, נפשי כמובן, של בני המשפחה השונים, אם זה בני הזוג עצמם, ואם זה הילדים, על מנת למנוע מהם טראומות מידיות ועתידיות.

אין הבטחה שניהול המשבר, או הגישור, יביא בהכרח לכך שבני הזוג יישארו ביחד, אך המטרה היא לגרום לתהליך להתנהל בצורה הטובה ביותר עבור המשפחה, כך שהרשמים שיותיר המשבר, וכל משבר מותיר רשמים כלשהם, יהיו מועטים ככל האפשר.

לסיכום, החוק קובע כי בעת משבר משפחתי מסוג הליך גירושין, יעברו בני הזוג אצל דמות מקצועית, לעיתים טיפולית, שתחייב אותם לקבל עזרה לפתרון המשבר. פתרון המשבר יכול להיות שונה מצפיות הצדדים, אך כל עוד יש רצון, בעיקר ליצור שיח, ניתן לגרום למשבר להיות מנוהל ומתוחם, עם מינימום פגיעות משפחתיות.

בעיות משפחתיות

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף