כיצד מוכיחה התביעה את הרשלנות הרפואית?

על מנת להוכיח את קיומה של רשלנות רפואית יש צורך להוכיח שלושה יסודות מצטברים. היסוד הראשון הוא התרשלות מצד המוסד הרפואי או הרופא שטיפל בתובע. היסוד השני הוא קיומו של נזק שנגרם לתובע. היסוד השלישי הוא הוכחת קשר סיבתי בין קיום הנזק לבין המחדל או המעשה. במאמר זה נרחיב לגבי האופן בו התביעה מוכיחה את הרשלנות בהליך המשפטי.

 

קיומה של רשלנות

בתביעת רשלנות רפואית, התביעה נדרשת להוכיח את עצם קיומה של ההתרשלות. התרשלות מוגדרת ככל מעשה שרופא סביר ומקצועי לא היה עושה. כלומר, יש להוכיח כי הרופא עשה מעשה שאינו מקובל באופן מקצועי והתביעה נדרשת להראות כי הרופא הממוצע היה נוהג אחרת באותן הנסיבות. עו"ד רשלנות רפואית יכול להוכיח התרשלות במעשה או התרשלות במחדל.

 

התרשלות במעשה

בהתרשלות במעשה הכוונה לכל אותם מקרים בהם הרופא נהג באופן אקטיבי באופן שאינו מצופה ממנו לנהוג. כלומר התביעה צריכה להוכיח כי הרופא נהג באופן בו רופא מקצועי אשר נוהג על פי הפרקטיקה הרפואית המקובלת לא היה עשוי לנהוג. לדוגמא, להראות שהרופא ביצע ניתוח ללא שמירה על הנהלים המקובלים וכתוצאה מכך גרם לנקי גוף לתובע.

 

התרשלות במחדל

התביעה עשויה לנסות להוכיח כי הרופא פעל ברשלנות בכך שלא פעל כפי שהיה מצופה ממנו לפעול בנסיבות שהובאו בפניו. כלומר הוא נמנע מלנקוט בפעולות למרות שהיה עליו לבצעם לו היה פועל על פי הפרקטיקה הרפואית המקובלת. לדוגמא, התביעה יכולה להוכיח כי הרופא נמנע מביצוע בדיקות מקדימות טרם הניתוח בהתאם למקובל בתחום לקראת ביצוע ניתוחים כאלה.

על מנת לקיים את עוולת הרשלנות יש צורך להוכיח כי קיימת מבחינה משפטית חובת זהירות בין המזיק לניזוק. כלומר לא ניתן לתבוע רופא שהמטופל לא ניהל אתו יחסים טיפוליים של ממש.

 

קשר סיבתי

מלבד הוכחת עצם עוולת הרשלנות, על מנת להצדיק פיצויים התביעה נדרשת להוכיח קשר סיבתי בין הרשלנות והנזק לתובע. יש צורך להראות שאילו הרופא לא היה נוהג באופן שבו נהג הנזק שנגרם למטופל היה נמנע. הדבר לרוב נעשה על ידי חוות דעת רפואית של מומחה בתחום. על מנת להצליח בהוכחת מרכיב חשוב זה יש צורך שחוות הדעת תינתן על ידי מומחה רלוונטי לתחום.

חוות דעת רפואית היא הכרחית לצורך הצלחת התביעה. חוות הדעת הרפואית בכל הרכיבים הרפואיים המקצועיים הנדרשים עבור התביעה. החוות דעת כוללת עמידה על כמות הזנק שנגרמה לאדם, האם מדובר בטיפול רשלני מצד הרופא המטפל אשר הוביל לקרות הנזק בגופו של המטופל.

 

סיכום הוכחת התביעה

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בדרך של התביעה להוכיח רשלנות רפואית. כפי שציינו, יש צורך להוכיח קשר בין ההתנהגות הרשלנית של הרופא או המוסד הרפואי לבין הנזק מבחינה כרונולוגית ומעשית. התביעה נדרשת להוכיח כי מתקיים במקרה סיבתיות משפטית וראוי לייחס את האחריות לרופא או למוסד הרפואי את הנזק שנגרם לתובע.

שופט

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
כך תתמודדו עם רשלנות רפואית

אין תחושה נוראית יותר מאשר העובדה שאתם פונים אל רופא, בטוחים שהוא יעשה הכול כדי לעזור לכם להרגיש טוב יותר ובסופו של דבר מגלים שהוא

מה עושה עורך דין לרשלנות רפואית?

עורך דין העוסק ברשלנות רפואית עוסק באחד מהמקצועות הקשים ביותר בתחום עריכת הדין. המקצוע מאתגר כל כך, מאחר והוא דורש מעורך הדין לפתח מומחיות בשטח

קבלת חוות דעת רפואית עבור תביעות קטנות

אמנם הכלל בתביעות קטנות קובע שאין אפשרות לייצוג משפטי, אך בעלי הדין עדיין רשאים להסתייע במשפטנים לגיבוש כתבי טענה והגנה, להתכונן באמצעותם לדיון וגם לקבל

רשלנות רפואית סרטן כליות

לכל איבר משמעותי בגוף יש תפקיד חשוב שהוא מבצע. הכליות מהוות את האיברים בעלי החלק הפעיל ביותר במערכת השתן שלנו. הן מווסתות את המים שנכנסים

רשלנות רפואית באבחון – מה זה אומר?

מטופל בדרך כלל פונה לרופא ולבית החולים בהסתמך על המוניטין שלהם. הציפיות של חולה הזקוק לטיפול הן שראשית כל, הרופאים ובתי החולים יעניקו טיפול רפואי

עורך דין רשלנות רפואית

בשנים האחרונות אנו עדים למגמה הולכת וגוברת של הגשת תביעות לבית המשפט בגין רשלנות רפואית.