אילו השלבים שחובה לעבור בהליך גירושין בישראל

גירושין הם הליך מורכב וטעון רגשית לשני הצדדים. המורכבות והקושי שבהליך  תלויים בין היתר ברצון הצדדים לסיים את הקשר בהקדם ובאופן מכבד. למרבה הצער במקרים רבים הצדדים מוצאים עצמם מעורבים בהליכים משפטיים מתישים, יקרים וארוכים, שגורמים להם לעוגמת נפש והוצאות גדולות. 

חשוב לציין שהליך גירושין בישראל הוא מורכב במיוחד גם לאור המערכת המשפטית אשר דנה בהליכים אילו. בישראל קיימים בתי דין רבניים שהם בעלי סמכות בלעדית בכל הקשור לנישואין וגירושין של בני זוג יהודים. כמו כן יש להם סמכות מקבילה לזו של בתי המשפט למשפחה, לדון בנושאים שקשורים לגירושין כמו חלוקת רכוש, מדור, משמורת והסדרי ראיה ומזונות אישה.

מזונות ילדים ידונו בבית הדין המשפט למשפחה,  כאשר בבית הדין הרבני הם רק בהסכמת שני הצדדים. בין שתי המערכות השיפוטיות הללו קיים מתח תמידי, המתווסף לקושי האישי של הצדדים לצלוח ככל האפשר בהקדם ובשלום את הליכי הגירושין.

 

הליך גירושין

אילו השלבים שחובה לעבור בהליך גירושין בישראל בין אם מדובר בגירושין בהסכמה ושלא בהסכמה :

הליך גירושין

ההחלטה

זהו השלב הראשון במסגרתו על בני הזוג להגיע להחלטה אם ברצונם להתגרש.

 

גירושין בהסכמה

כאשר שני בני הזוג מחליטים להתגרש האחד מהשני, הם יכולים לנסח בעצמם או בעזרת עורך דין הסכם גירושין שאותו יגישו לבית המשפט למשפחה או לבית הדין הרבני לאישור ומתן תוקף של פסק דין. הסכם הגירושין יסדיר נושאים שקשורים לגירושין כמו חלוקת רכוש, מזונות ילדים, מדור, הסדרי ראיה ומשמורת, ועוד.

 

גירושין שלא בהסכמה

במידה והצדדים לא הגיעו להסכם גירושין ביניהם, או במידה ורק אחד מהם רוצה להתגרש, יש להגיש בקשה מיוחדת ליישוב סכסוך (על פי חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, תשע"ה – 2014) לבית הדין הרבני או לבית המשפט למשפחה.

הבקשה ליישוב סכסוך תועבר ליחידות הסיוע הממוקמות בסמוך לבית הדין רבני או  לבית המשפט למשפחה בהתאם, ושם תיקבענה 4 פגישות גישור במטרה להביא את הצדדים להסכם גירושין.

 

סיום הליך הגישור ביחידות הסיוע

היה ובמסגרת הליך הגישור מגיעים הצדדים להסכם גירושין, יוגש ההסכם לאישור בית הדין הרבני או בית המשפט למשפחה. אם בני הזוג לא צלחו את הליך הגישור, הצד שהגיש את הבקשה ליישוב סכסוך יגיש תביעת גירושין בנושאים שקשורים לגירושין לערכאה השיפוטית המתאימה לו. כך נוצר מרוץ סמכויות, כלומר צד שהקדים להגיש בקשה לערכאה המועדפת עליו הקנה לה את הסמכות לדון בתביעות הגירושין.

הליך גירושין

על פי איזה דין ידונו בתביעות שקשורות לגירושין ?

בית המשפט למשפחה דן על פי הדין האזרחי לדוגמא : תביעה לחלוקת רכוש תידון בבית המשפט למשפחה על פי חוק יחסי ממון תשל"ג (1973). בית הדין הרבני דן בעקרון על פי ההלכה על אף שהוא מחויב לדון בתביעה לחלוקת רכוש על פי חוק יחסי ממון תשל"ג (1973). ענייני משמורת ומזונות ילדים ידונו בערכאות המשפטיות על פי עקרון טובת הילד.

 

שלב סידור הגט

טקס מתן הגט מתבצע בבית הדין הרבני והוא מסמל את התרת הנישואין. הגט יינתן ויימסר מרצון בלבד ובנוכחות עדים. סידור הגט מתבצע בשלבים, ובסיומו מקבלים הצדדים תעודת גירושין שניתן להציגה במשרד הפנים.

 

לסיכום

הליך גירושין הוא הליך רגיש ומסובך התלוי  רבים ובין היתר ברצון הצדדים, ביכולת שלהם להתפשר, בהצלחת הליך הגישור, באסטרטגיה שבחרו לנהל את ההליכים, וכולי. עדיף לכל הדעות לסיים את ההליך במסגרת גישור והגעה להסכם גירושין מחוץ לכותלי בית המשפט. בכל מקרה, רצוי להיוועץ ולהיעזר בעורך דין מומחה ובעל ניסיון בתחום מורכב זה.

הליך גירושין

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
סטטיסטיקת הגירושין בישראל

ב-2017 – 2019 התגרשו בישראל כ-30,000 זוגות, בהערכה גסה. חלק מתיקי הגירושין נפתחים בעקבות הסכמות משותפות של בני הזוג, מה שמוביל בפעמים רבות לסגירת תיק

הפחתת מזונות – האם יש לכם סיכוי?

כשיש ילדים מעורבים גירושין הם אף פעם לא סופיים. זה לא אירוע שניתן להניח בעבר ופשוט לשכוח ממנו. ההשלכות ממשיכות ללוות אותנו כל החיים. אחת

עריכת הסכם גירושין וחשיבות ההליך

כאשר הכול ורוד בנישואין אנו לא חושבים קדימה ועל כך שאולי נתגרש בעתיד. אך העובדות מראות כי רבים מתגרשים לאורך החיים וכי גירושין יכולים לקרות

איך לפתוח תיק גירושין?

כאשר אנו מתחתנים אנו בטוחים כי נבלה עם האדם שאתו התחתנו למשך כל החיים. אך אז המציאות טופחת על הפנים שלנו ואנו מגלים כי לא

איך להתגרש נכון?

תהליך הגירושין הוא תהליך מורכב ולא פשוט, הן מבחינה נפשית–רגשית והן מבחינת ההליך המשפטי עצמו,