מה הם התנאים לקבלת דרכון גרמני לניצולי שואה?

כחלק מחוקי הגזע ששלטו בגרמניה בין השנים 1935 – 1945, נשללה אזרחותם של יהודים רבים. כיום, בעקבות שורה של הקלות ותיקונים חדשים בחוק האזרחות הגרמני, גם ניצולי שואה יכולים לקבל דרכון גרמני. אז מהם התנאים לכך?

 

שלילת אזרחותם של יהודי גרמניה

עם עלייתה של המפלגה הנאצית לשלטון בגרמניה, נקבעו חוקים המגדירים מי יכול להיחשב כאזרח גרמני ובראשם חוקי נירנברג, המבוססים בעיקרם על גזע ודת. בהתאם לכך, נשללה אזרחותם של מאות אלפי יהודים שחיו באותה תקופה בגרמניה, מה שהיווה את תחילת דרכה של השואה.

לאחר סיומה של מלחמה העולם השנייה, החליטה ממשלת גרמניה להשיב את האזרחות שנשללה מניצולי המשטר הנאצי בגין גזע, דת ופוליטיקה, אך לזכאות זו היו מגבלות שונות ומשונות, כמו לדוגמה, אפליה מגדרית (ילדים שנולדו עד שנת 1953 לאזרחיות גרמניה, בדגש על אזרחיות ולא אזרחים, לא יהיו זכאים), הגבלות הנוגעות לשירות צבאי ועוד.

שלילת אזרחותם של יהודי גרמניה

התנאים להוצאת דרכון גרמני לניצולי שואה

כיום, בעקבות שורה של הקלות ותיקונים לחוק האזרחות, בית המחוקקים הגרמני מאפשר לניצולי שואה רבים לקבל פספורט גרמני בתנאים מקלים. בין התנאים לזכאות להוצאת דרכון גרמני נמצאים:

יהודים שנרדפו על ידי המשטר הנאצי

יהודים שנרדפו בגרמניה על ידי המשטר הנאצי ששלט בין השנים 1945 – 1933 ואיבדו את אזרחותם כתוצאה ממדיניות הגזע בגרמניה.

יהודים ששהו בגרמניה כאזרחים

אזרחים או תושבי קבע בגרמניה בשנות השלושים, אשר בשל חוקי הרייך המבוססים על גזע, דת ופוליטיקה, לא זכו להכרה באזרחות גרמנית מן המניין, יהיו זכאים (הם וצאצאיהם) להגיש בקשה להתאזרחות.

התנאים להוצאת דרכון גרמני לניצולי שואה

כיצד ניתן להוכיח את הזכאות לאזרחות גרמנית?

על מנת להוכיח את זכאותכם לאזרחות גרמנית, נדרש להמציא מסמכים המעידים על תושבות קבע או אזרחות גרמנית לשעבר. כך לדוגמה, מסמכים כמו תעודת לימודים ממוסד גרמני מוכר, דרכון ישן ותעודת נישואין, יכולים בהחלט להוות הוכחה התומכת בזכאותכם. ככל ומסמכים אלו אינם נמצאים ברשותכם, הרי שניתן לאתר אותם באמצעות חיפוש בארכיונים הגרמניים.

במידה ומדובר בצאצאים לניצולי שואה, השגת המסמכים מהווה את השלב הראשון בדרך להוצאת דרכון גרמני, כאשר לאחר מכן, עליהם יהיה להוכיח את הקשר המשפחתי בינם לבין ניצולי השואה וזאת באמצעות מסמכים כמו תעודות לידה, תמציות רישום וכדומה.

 

מה המשמעות של התיקון לחוק האזרחות הגרמני?

המשמעות של התיקון לחוק האזרחות הגרמני היא, שקיים מספר רב של זכאים להוצאת דרכון גרמני, מספרים הנאמדים בכמה מאות אלפים, היכולים להגיש בקשת התאזרחות לשגרירות גרמניה ולקבל דרכון אירופאי נחשק. כדי למקסם את סיכויי הצלחת הבקשה, חשוב ומומלץ להיעזר בשירותיו של עו"ד מקצועי ומנוסה בתחום.

 

לסיכום

כפי שראינו, במסגרת התיקון לחוק האזרחות הגרמני, ניצולי שואה רבים זכאים לקבלת פספורט גרמני, כאשר התנאים העיקריים לזכאות הם היותם יהודים שנרדפו על ידי המשטר הנאצי ו/או יהודים ששהו בגרמניה כאזרחים. על מנת לוודא ולהוכיח את זכאותכם, מומלץ יהיה לפנות לשירותיו של עו"ד מקצועי ומנוסה בתחום.

מה הם התנאים לקבלת דרכון גרמני לניצולי שואה

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
דרכון פורטוגלי

הדרכון המבוקש ביותר כיום בעולם הוא דרכון פורטוגלי, כאשר בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בהתעניינות של ישראלים. האם גם אתם זכאים? להלן כל הפרטים. דרכון

מהו הדרכון הטוב ביותר בעולם

ההתלבטות האם כדאי להיכנס לתהליך של הוצאת דרכון מטרידה גם אתכם? שמעתם על הרבה אנשים שכבר עשו זאת ואתם תוהים האם זה כדאי? אם כך,

כל היתרונות בדרכון פורטוגלי

בשנים האחרונות החלה נהירה אל עבר בדיקות הזכאות לקבלת דרכון פורטוגלי. התהליך הוא אמנם מורכב ודורש זמן רב של הכנות וכן זמן רב של המתנה

שלבים להוצאת דרכון פורטוגלי

דרכון פורטוגלי, אשר מהווה כרטיס כניסה לאיחוד האירופאי, הולך ונעשה פופולארי יותר ויותר. תהליך קבלת דרכון זה, כולל כמה שלבים אשר מתחילים בבדיקת זכאות קבלת

איך להשיג אשרת עבודה בניו זילנד?

אנחנו חיים בעולם גלובאלי, בו טיולים ועבודה במקומות שונים ברחבי העולם הפכו להיות דבר שבשגרה. כך, מלבד היותה מדינת איים קסומה ועוצרת נשימה המושכת אליה

למי מגיעה אזרחות רומנית

מי לא רוצה שתהייה לו אפשרות לעבור למדינה אחרת בלי שום בעיה? או עבור רילוקישיין או לתמיד. ניתן לעשות זאת בלי כל בעיה כאשר יש

דרכון פורטוגלי

הדרכון המבוקש ביותר כיום בעולם הוא דרכון פורטוגלי, כאשר בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בהתעניינות