מהו חוק הסיעוד ועבור מה הוא נועד?

על פי מחקרים שבוצעו במדינת ישראל כ – 25% מהאזרחים שמגיעים לגיל 65 מגיעים למצב סיעודי, ועל כן נחשבים לאנשים סיעודיים שזכאים לזכויות הסיעוד המוגדרות בחוק הסיעוד. במאמר הבא נסביר מהו חוק הסיעוד ועבור מי הוא נועד לספק את ההגנה וזכויות הסיעוד המעוגנות בחוק. 

חוק הסיעוד הוא למעשה החוק המרכזי שנועד לתת סיוע עבור קשישים המוגדרים כסיעודיים, ומתוקף כך זקוקים לטיפול מיטבי ועזרה לתפקוד יומיומי בתוך בית מגוריהם.

על פי החוק במדינת ישראל, האחריות למימון הטיפול הסיעודי לקשישים סיעודיים המעוניינים להמשיך לגור בביתם מוטלת על משפחת הקשיש, תמיכת המדינה מתבטאת בחוק הסיעוד – במאמר הבא נסביר מהו חוק הסיעוד ועבור מי הוא נועד.

 

מהו חוק הסיעוד?

חוק הסיעוד נועד לדאוג לטיפול ורווחת האדם הסיעודי ולכן מאפשר לאנשים סיעודיים אשר סובלים ממגבלת תפקוד יומיומית לקבל טיפול סיעודי.חוק הסיעוד נחקק בשנת 1998 על ידי קופות החולים והמוסד לביטוח לאומי – על מנת לתת עזרה לקשישים לקבלת טיפול וסיוע סיעודי בפעולות יומיומיות ביניהן – קימה, הליכה, אכילה, רחצה ועוד.

חוק הסיעוד נועד לתת שירות טיפולי והוא נפרד מגמלת הסיעוד לה זכאי אדם שנחשב לסיעודי על פי חוק. תוכלו לקבל פרטים נוספים בשיבה טובה.

 

מי זכאי לזכויות חוק הסיעוד?

על פי ההגדרה היבשה, כל אדם אשר נמצא במצב סיעודי זכאי לממש את זכויות הסיעוד להן הוא זכאי, אולם קיימות מספר דרישות בהן צריך הקשיש לעמוד על מנת להיות זכאי לחוק הסיעוד.

  • קשיש שאינו מקבל קצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי.
  • קשיש סיעודי המתגורר בביתו/ במוסד לדיור מוגן.
  • קשיש אשר מקבל הכנסה שאינה עוברת את הסכום שנקבע בחוק.
  • תושב ישראל בגיל הפנסיה.
  • קשיש שאינו מסוגל לבצע פעולות יומיומיות כמו – אכילה, מתן צרכים, רחצה, הליכה ועוד.

 

מהם השירותים הניתנים לאלו הזכאים לחוק הסיעוד?

אדם סיעודי זכאי לקבלת גמלת הסיעוד (מהמוסד לביטוח לאומי) אך בנוסף לגמלה זו הוא זכאי לקבלת מספר שירותים הניתנים לו על מנת לסייע לו לבצע את הפעולות היומיומיות – אכילה, רחצה, מתן צרכים וכיו״ב.

בנוסף, לפי חוק הסיעוד זכאי הקשיש לסל השירותים הבאים –

  • עזרה למימון מטפל/ת סיעודי/ת שיגיעו לביתו ויתנו סיוע באחזקת הבית, לרבות הכנת אוכל וטיפול סיעודי מקיף – רחצה, האכלה, רחצה, מתן צרכים וכיו״ב.
  • מרכז יום לקשיש.
  • אספקה של מוצרי ספיגה באופן חודשי.
  • סיפוק לחצן מצוקה ושירותי מוקד זמינים 24/7.
  • עזרה ומתן שירותי כביסה.

 

למתן ייעוץ והכוונה לגבי מימוש זכויות הסיעוד עבור קשישים סיעודיים מומלץ לפנות לגופים המיועדים לכך – גופים המוכרים כנותני שירותי סיעוד וכן פנייה והגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי על מנת לממש את הזכויות המעוגנות בחוק עבור קשישים ואנשים סיעודיים.

חוק סיעוד

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף