האם תעודת אחריות על מוצר הינה חוזה חוקי

תעודת האחריות על מוצר היא הבטחה מטעם המשווק שתזכו לפיצוי במידה והמוצר לא יעבוד כמצופה. למעשה מדובר בחלק מהותי מתהליך הרכישה, שכן אינכם רוכשים רק את המוצר, אתם משלמים גם עבור היכולת לעשות בו שימוש לתקופת זמן אשר מוגדרת על פי משך האחריות. תעודת אחריות היא חוזה חוקי מחייב, אך יש מספר תנאים בהם היא חייבת לעמוד כדי שיהיה לה תוקף.

 

חוזה חייב לעמוד בדרישות החוק המקדימות

החתימה על החוזים מתבצעת בשלבים רבים בחיים. בין אם מדובר על חתימת חוזה על דירה חדשה, על הסכם עם הבנק הנוגע לשימוש בכספי החשבון, או על רכישת מוצר עם תעודת אחריות, חוזה כובל את המשתתפים בעסקה למסגרת מחייבת. תוקפו של החוזה קשור במספר דברים. קודם כל, על החותמים על המסמך המחייב להיות צלולים בדעתם, ולהבין היטב על מה הם חותמים. נוסף על כך, החוזה עצמו חייב לעמוד בדרישות החוק. גם אם שני הצדדים חותמים בדעה צלולה ונפש חפצה על חוזה אשר חורג ממגבלות החוק, אין לו תוקף משפטי. כאשר מדובר על תעודת אחריות על מוצר, יש מגוון תקנות וחוקים של הכנסת ועמותות להגנת הצרכן, אשר תעודת האחריות חייבת לעמוד בהן. אם למשל תעודת האחריות לא מאפשרת החזר של המוצר בפרק זמן המוגדר על פי חוק, תוכלו להביא את העניין לדיון בית המשפט.

 

כיצד נקבע התוקף של תעודת האחריות?

בין אם מדובר על רכישה של מוצר גדול, כמו גריל גז של חברת GRILL, או מוצר קטן וזניח יחסית, חייב להיות תוקף לתעודת האחריות. תוקפה של תעודת האחריות תלוי בין השאר באופן הניסוח שלה. ניסוח תעודת האחריות חייב להיות נהיר, ולא להשאיר מקום לספקות וחילוקי דעות. לרוב תעודת האחריות מנוסחת בשפה משפטית, אשר עלולה להיראות מרתיעה לצרכן הממוצע, אך היא מגדירה היטב את המסגרת של קבלת האחריות על המוצר המדובר. תוקפה של תעודת האחריות נקבע על פי התאמתה למגבלות החוק, על פי ניסוחה, וכמובן על פי מידת הביטחון של היצרן במוצר אותו הוא משווק.

 

מה הדין של תעודה אשר מכילה פרטים שגויים?

מאחר ותעודת האחריות הינה חוזה מחייב לכל דבר ועניין, היא חייבת לעמוד בכללים סטנדרטיים של דיני חוזים. במידה והחוזה נחתם כאשר אחד הצדדים מקבל מידע מוטעה, הוא עלול לאבד לחלוטין את תוקפו. לכן, אם תעודת האחריות על המוצר שרכשתם מכילה פרטים שגויים או טעויות מכוונות, יתכן ותוכלו לתבוע לדין את החברה, ולדרוש ממנה פיצוי. הפרטים השגויים יכולים לכלול מפרט של מרכיבי המוצר שרכשתם, הסבר על סוג הדגם, ועוד. חשוב מאוד להבין, שגם שימוש שקרי מצד הצרכן בתעודת האחריות, יכול להיחשב לעבירה פלילית, מאחר ומדובר בחריגה מהחוזה החתום, והטעיה מכוונת של בית העסק.

 

בשר בצלייה

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף