מהם פיצויי הפיטורין?

להיות מפוטר זוהי אינה תחושה נעימה. על אף שיחסי העבודה עם המעסיק הסתיימו, יש למפוטר זכויות ופיצויים שהמעסיק חייב לשלם לו, על פי חוק.

פיצויי הפיטורין מוסדרים בחוק פיצויי הפיטורים והם מהווים חובת תשלום של המעסיק. המעסיקים מחויבים להפריש כל חודש בחודשו חלק מן הפיצויים לביטוח הפנסיוני של העובד.

ישנם מעסיקים שבוחרים להפריש מידי חודש סכום שמרכיב את מלוא פיצויי הפיטורין, במקרה כזה, אין המפוטר זכאי לפיצויים נוספים בעת סיום ההעסקה.

לפי התקנה הראשונה בתקנות פיצויי הפיטורין, יחושבו רכיבים רבים מן השכר כמבנים את הסכום הסופי של פיצויי הפיטורין: שכר היסוד, תוספות שונות, דמי חופשה ומחלה.

 

פיצויי הפיטורין לעובדים שעתיים

ישנה נטייה אצל עובדים שעתיים, לשנות את היקף העבודה מחודש לחודש. המשמעות היא שהפרשת פיצויי הפיטורין, כל חודש בחודשו תהא אחרת אך עדיין עולה השאלה – כיצד מחושבים כל הפיצויים בעת סיום העסקתו של העובד?

לפני מספר שנים נהפכה הקערה על פיה ושונתה ההלכה וכעת מחושבים פיצויי הפיטורין לפי השכר הממוצע לאורך כל היקף תקופת ההעסקה (לעומת היקף ההעסקה והמשכורת בשנת העבודה שחלפה).

השיטה הזו מאפשרת לבטח מתן פיצויים הוגן שמשקף את טיב כל היחסים (למשל אם בשנה האחרון העובד היה עובד פחות אך לאורך כל התקופה היה עובד יותר, הפיצויים ישקפו את שתי התקופות ולא רק את האחת)

 

אופן חישוב הממוצע

כאשר מדובר בעובד שעתי, חישוב הממוצע יכלול את מספר השעות שעבד לאורך כל תקופת ההעסקה, לחלק במספר החודשים שבהם היה מועסק, השבר מוכפל בשכרו השעתי האחרון. ([שעות / חודשים] X שכר שעתי = פיצויי פיטורין).

כאשר מדובר בעובד יומי, חישוב הממוצע יכלול את מספר הימים שבהם עבד לאורך כל תקופת ההעסקה, לחלק במספר החודשים שבהם היה מועסק, השבר מוכפל בשכרו היומי האחרון. ([ימים / חודשים] X  שכר שעתי = פיצויי פיטורין).

 

חריגים ונקודות חשובות לחישוב הממוצע

תשלום שעות נוספות לא נכלל כחלק מן הממוצע הקובע את היקף וגובה פיצויי הפיטורין. לכן, בחישוב מספר שעות העבודה שמתפרשות לאורך כל תקופת ההעסקה יש לחשב את השעות הרגילות בלבד.

לפי תקנה תשע בתקנות פיצויי הפיטורין, כאשר מדובר בעובדי קבלן או בעבודות קבלניות, ממוצע השכר ייעשה רק לפי תקופת העסקה של שניים עשר חודשים (שנת עבודה אחת בלבד, לעומת המצב בשאר המקומות שכולל חישוב השכר הממוצע לאורך כל תקופת ההעסקה).

אם מדובר בעובד שמקבל תוספת עמלות מיוחדות, גובה הפיצויים של עובד זה יחושב לפי הממוצע של שנת ההעסקה האחרונה ולא כל התקופה.

 

מיצוי זכויות

על מנת להבטיח שפיצויי הפיטורין, שיכולים להתפתח לסכום משמעותי, שחשוב במיוחד בעת לאחר הפיטורין, יתקבלו, פנייה למקצוען כמו  עו"ד אובדן כושר עבודה תבטיח את הסיכויים להגדלת סכומי הפיצויים.

 

ספרים ופטיש

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
תאונות עבודה

נפצעת בזמן העבודה? אתה זכאי לקבלת פיצוי. כיצד מתבצע ההליך ומה חשוב לדעת לגביו – כל הפרטים במאמר הבא תביעות תאונות עבודה רבים מאתנו שמעו

מחלה כעילה לפיטורים

אם אתם לא בקו הבריאות אתם בוודאי יודעים כי מחלות טומנות בחובן אתגרים רבים מעבר לסימפטומים של המחלה עצמה. תשלום על טיפולים יקרים, תורים שלא

זכויות העובדים החשובות ביותר

כל אדם שעובד למחייתו זכאי לזכויות רבות ומגוונות בפן התעסוקתי. זכויות העובדים בישראל נמצאות בהתפתחות מתמדת, עקב חקיקת חוקים חדשים והוצאת פסקי דין חדשים ובעלי

הזכות שלך לפרטיות במקום העבודה

הזכות לפרטיות במקום העבודה היא נושא משפטי שנוי במחלוקת בשנים האחרונות, במיוחד בעידן של הסתמכות גבוהה על מחשבים ואימייל בעסקים. הטכנולוגיה מאפשרת למעסיקים לפקח כמעט

הכרה בהתקף לב כתאונת עבודה

תאונת עבודה מגלמת בתוכה זכויות רבות שאותן אפשר לנצל מול המוסד לביטוח לאומי או חברת ביטוח פרטית. במקרה של התקף לב, הרבה מאוד תלוי בטענות