הפחתת מזונות – האם יש לכם סיכוי?

כשיש ילדים מעורבים גירושין הם אף פעם לא סופיים. זה לא אירוע שניתן להניח בעבר ופשוט לשכוח ממנו. ההשלכות ממשיכות ללוות אותנו כל החיים. אחת מההשלכות המשמעותיות על גברים בהליך גירושים היא חובת המזונות.

גברים רבים מתקשים להתמודד עם תשלומי המזונות שהתחייבו אליהם במסגרת הסכם הגירושין, או שחויבו בהם על ידי בית המשפט. החיים, גם של ההורים וגם של הילדים, משתנים בצורה שלא תמיד ניתן לצפות בזמן הגירושין. אז חוץ מלקרוע תחת העול, מה ניתן לעשות?

 

הגשת תביעת הפחתת מזונות 

הפתרון החוקי היחיד למצב כזה הוא הגשת תביעת הפחתת מזונות. את התביעה מגישים לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני, מי מהם שבמסגרתו נקבע סכום המזונות המקורי. שימו לב – גם אם במסגרת הסכם הגירושין התחייבתם שלא להגיש תביעת הפחתת מזונות האפשרות הזאת עדיין עומדת לכם, אולם נטל ההוכחה שתצטרכו לעמוד בו יהיה משמעותי יותר.

 

שינוי נסיבות מהותי

על מנת לפתוח מחדש את הדיון בגובה המזונות על האב להראות שחל שינוי מהותי לרעה בנסיבות העובדתיות, ולא המשפטיות, מאז ההחלטה הקודמת. מדובר על שינוי מתמשך שלא היה ניתן לצפות בזמן הסכם הגירושין. כך למשל בית המשפט נוטה שלא לאשר הפחתת מזונות בשל שינוי לרעה במצב הכלכלי של האב, שכן רואים בהם מצב זמני. נסיבות שכן הוכרו כשינוי מהותי הן למשל: מעבר של האם להתגורר עם בן זוג, מעבר למשמורת משותפת ושינוי במצב בריאותו של האב שגרם לאובדן כושר עבודה.

 

הלכת 919/15

הלכה זו שינתה באופן מהותי את הדין בכל הנוגע לקביעת מזונות. בפסק הדין נקבע כי יש להתחשב בסוג המשמורת ובגובה הכנסותיהם של ההורים בהחלטה על גובה המזונות, אם הילד מעל גיל 6. עד הלכה זו הושתו סכומים גבוהים של מזונות על האבות, גם אם הייתה משמורת משותפת או שהאם השתכרה יותר מהאב. כפי שכבר אמרנו, שינוי נסיבות משפטי כשלעצמו לא יכול להיות סיבה לפתיחת הדיון בגובה המזונות. אולם, נקבע בפסיקה שבכל הנוגע לדמי מזונות שניתנו בפסק דין קודם להלכת 919/15 יהיה די בשינוי נסיבות כלשהו, לאו דווקא מהותי, כדי לפתוח את הדיון מחדש.

 

סיכום

הגשת תביעת הפחתת מזונות היא לא דבר פשוט, ופעמים רבות סופה להידחות. נטל ההוכחה על המבקש להפחית הוא גבוה, במיוחד אם מדובר בדמי מזונות שנקבעו בהסכם בין הצדדים, שם יוצאים מנקודת הנחה ששינוי בסעיף אחד של ההסכם עלול להוציא את ההסכם כולו מאיזון. אם אתם בכל זאת חושבים שאתם עונים על תנאי הסף הנדרשים להגשת תביעה כזאת שווה לכם לנסות. זה בטוח עדיף בהרבה מלקרוס תחת העול. כמו בכל מקרה משפטי, גם פה כדאי לפנות לליווי וייעוץ של עורך דין המתמחה בתחום. אל תחסכו, ייצוג משפטי מיומן הוא השקעה בקרן שיכולה להניב לכם פירות יפים אחר כך.

לייעוץ משפטי לחצו כאן: https://www.helenasimhi.co.il

משפחה

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
סטטיסטיקת הגירושין בישראל

ב-2017 – 2019 התגרשו בישראל כ-30,000 זוגות, בהערכה גסה. חלק מתיקי הגירושין נפתחים בעקבות הסכמות משותפות של בני הזוג, מה שמוביל בפעמים רבות לסגירת תיק

עריכת הסכם גירושין וחשיבות ההליך

כאשר הכול ורוד בנישואין אנו לא חושבים קדימה ועל כך שאולי נתגרש בעתיד. אך העובדות מראות כי רבים מתגרשים לאורך החיים וכי גירושין יכולים לקרות

איך לפתוח תיק גירושין?

כאשר אנו מתחתנים אנו בטוחים כי נבלה עם האדם שאתו התחתנו למשך כל החיים. אך אז המציאות טופחת על הפנים שלנו ואנו מגלים כי לא

איך להתגרש נכון?

תהליך הגירושין הוא תהליך מורכב ולא פשוט, הן מבחינה נפשית–רגשית והן מבחינת ההליך המשפטי עצמו,