הטרדה מינית ע"י מטפל

אחת לזמן מה מתפרסמת ידיעה על הטרדה מינית על ידי מטפל כמו רופא, מעסה רפואי, או אפילו מטפלים הוליסטיים ואלטרנטיביים בשלל תחומים. האם כל בדיקה פיזית היא הטרדה מינית? ומה עושים כשהמגע הפיזי הוא חלק מהטיפול? האם ישנם מטפלים שלא מודעים לגבולות המותר והאסור? ומתי נגיעה או אמירה של המטפל נחשבת להטרדה מינית?

 

ניצול לרעה של המטופלים והטיפול

כל הצעה שכוללת אופי מיני, התייחסות למין או למיניות המטופל, חתירה למגע פיזי במסווה של אקט טיפולי כשאין קשר בין אזור המגע לאזור הטיפול ועוד שלל התנהגויות, נחשבות להטרדה מינית על ידי מטפלים. החוק רואה בכך מעשה חמור ביותר, מאחר וחל ניצול לרעה של האמונה באותו מטפל, כולל התמסרות והסכמה למהלך הטיפול.

 

מה עושים במצב של הטרדה מינית ע"י מטפל?

כדי לגולל את התרחשות המקרה בצורה שתבהיר כי מדובר בהטרדה ולא כחלק מהטיפול, מומלץ לפנות לעורך דין הטרדה מינית מנוסה, שמסוגל לטפל בתלונה במלוא הרגישות והמקצועיות גם יחד. במסגרת התביעה, ניתן לשקול הגשת הליך אזרחי למתן פיצוי כספי, שמתבצע בנפרד מההליך הפלילי שהמדינה מנהלת נגד המטפל הפוגע.

חשוב לזכור שזה לא רק אחוז התיקים המועט שמתקבל בהם כתב אישום בסופו של דבר, אלא גם סוגיות של כל מקרה לגופו, בייחוד מכיוון שסוגי טיפולים שונים ומגוונים מתרחשים בדרכים יוצאות דופן. לדוגמה – מדקר סיני שלמד גם תרפיה באמצעות מגע וכעת יכול לספק גם לחיצות באמצעות אצבעותיו על אזורי גוף ולא להשתמש במחטי הדיקור בלבד. או אדם שפיתח שיטה עצמאית לטיפול בצמחי מרפא או תבלינים ולמעשה אין כל פרוטוקול שלפיו מוסדר אופן הטיפול, בהקשר של אסור ומותר.

לכן במסגרת הפגישה עם עורך הדין, ניתן לגולל את המקרה ולעמוד על ההתנהלות הספציפית שהתרחשה בו. אם אכן מדובר בהטרדה מינית, ניתן להגיש תלונה לצד אפשרויות חוקיות נוספות.

 

האם החיסיון הרפואי נשמר?

במצב של תלונה על הטרדה מינית, אין כל חשיבות לרקע הרפואי או לסיבה שבעקבותיה הגעת לטיפול. אם מוצע לכם לוותר על החיסיון לטובת קבלת כספים או האשמה בטוחה של אותו מטפל, יש לסרב, מאחר והחוק לא מתיר להפר את החיסיון הרפואי ולכן מדובר במעשה רמייה, שעשוי לגרום לנזק.

 

האם המטפל מחויב לפצות?

אם חלה הטרדה מינית על ידי מטפל והתלונה מגיעה להסדר כלשהו מחוץ לכותלי בית המשפט, היא תסתיים בכך שהמטפל הפוגע משלם לנפגע/ת סכום פיצויים בשיעור די גבוה, אך הדבר כולל הימנעות מהגשת תביעה משפטית וסיכוי לאשמה פלילית בסופו של דבר.

לכן אחת האפשרויות שעומדות בפני הנפגעים היא הגשת תלונה כספית בנפרד מההליך הפלילי, כך שהמטפל ישלם את חובו גם במישור האישי.

אם חוויתם מקרה פסול או מוזר, שטיבו לא ברור לחלוטין אך הוא כולל חוויה טיפולית לא נוחה או בלתי תואמת לסיבת ההגעה לטיפול, הדבר עשוי להיחשב הטרדה מינית על ידי רופא. פנו במצב זה אל עו"ד דורון ויינרייך לייעוץ ולהכוונה.

 

איש משפט

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
מה חדש בתחום פיצויים על הטרדה מינית?

הטרדה מינית היא עבירה פלילית שמוגדרת בחוקי מדינת ישראל. מכיוון שכך הנפגעים של עבירה זאת יכולים להגיש תביעת נזיקין בגינה כנגד מבצע העבירה. תחום המשפט

איך פותחים תלונה על הטרדה מינית

על אף שהמודעות להטרדות מיניות במרחב הציבורי ובעיקר במקום העבודה עלתה משמעותית בשנים האחרונות, על רקע עלייתן לכותרות של תנועות כמו "מי טו" למשל, אין