גישור ובית משפט – מה עדיף לזוגיות שלכם

ההחלטה על גירושין היא החלטה שמקבל אחד מבני הזוג. כדי להשלים את ההליך באופן מלא יש צורך להסדיר את העניינים המשותפים של בני הזוג: חלוקת רכוש, סידורי המשמורת ועוד. ישנן שני שתי דרכים להסדיר את הדברים האחת היא גישור בין  בני הזוג והשנייה היא ניהול ההליכים בבית משפט (או בבית דין רבני). לרוב הגישור מנוהל ע"י מגשר מוסמך, שלעיתים הוא משפטן בהשכלתו. להסכם הגישור יש תוקף מחייב של פסק דין ולאחר שהוא נחתם אפשר לסיים את הגירושין בבית דין רבני.

גישור והליך משפטי- הבדלים

בשני סוגי ההליכים כל אחד מהצדדים מתכוון למקסם את האינטרסים שלו, אלא שבהליך גישור הצדדים מודעים מראש לכך שהם צריכים לוותר בחלק מהנקודות. בהליך המשפטי כל צד נאבק על זכויות והשופט צריך להכריע בין הצדדים. אם אחד לאחד מבני הזוג נראה שהוא יצליח להשיג את כל מבוקשו  בבית משפט יתכן שעדיף לו שלא להסכים לגישור.

מה זה גישור?

אם שני הצדדים מסכמים לגישור פונים בני הזוג אל מגשר שינהל את המו"מ בניהם. משימתו הראשונה של המגשר היא להבין את האינטרסים של הצדדים. כך ניתן לראות באיזה נקודות אין התנגשות אינטרסים. לדוגמה: אם אחד מבני הזוג מעוניין להעתיק את מקום מגוריו אין מניעה להעביר את הבית המשותף לידיו של האחר. לאחר מכן על המגשר לנהל שיח של "קח ותן" בין בני הזוג על העניינים השנויים במחלוקת.

היתרון הבולט של הליך הגישור הוא האפשרות לנהל את הגירושין בצורה נינוחה יותר. במקום אולמות המשפט והאווירה הווכחנית השולטת בהם אפשר לנהל את ההליך בחדרים "מזמינים" יותר. לדבר יש השלכות חיובית על נושאים רגישים (כמו משמורת) והיכולת לקבל החלטה מושכלת בהם. יתרון נוסף נמצא במישור הכלכלי, ההתדיינות בבתי משפט דורשת תשלומים גבוהים לעורכי דין והליך גישור חוסך אותם.

יתרון נוסף של הליך הגישור הוא היעילות של חלוקת רכוש בגירושין מסוג זה. שיתוף הפעולה בין בני הזוג מאפשר לשקול שיקולים כמו חלוקה שתגרור מיסוי נמוך יותר. אפשרות נוספת היא לערוך תכנון פיננסי ולבחון האם בעלות משותפת על נכסים מסוימים לאחר הגירושין תניב תשואות גבוהות יותר מבעלות נפרדת.

גישור

כיצד לנהל גישור נכון

כדי שההליך יצליח על שני בני הזוג להבין שהם לא יכולים להתנהל בגישה לעומתית אחד כלפי השני. אם לאחד הצדדים נראה שבגלל משקעי העבר הוא אינו מסוגל לכך מומלץ שלא יסכים להליך גישור.

הליך הגישור הוא מסלול ש"עוקף" את הצורך בהליך משפטי, הוא יכול לחסוך את עלויות ההליך המשפטי ולסיים את הליך הגירושין עם תוצאות  שמועילות לנהל נכון יותר את חלוקת הנכסים המשותפים ואת גידולם של הילדים לאחר סיום הגירושין. הוא דורש התנהלות בוגרת מצד בני הזוג.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין מחייך
להתייעצות עם עורך דין

בעולם הדין והמשפט חשוב לבחור עורך דין מקצועי ומנוסה שידע לתת תשובה על כל שאלה. השאירו פרטים ועורך דין מקצועי יחזור אליכם ויענה לכם על כל תשובה.

מידע נוסף
סטטיסטיקת הגירושין בישראל

ב-2017 – 2019 התגרשו בישראל כ-30,000 זוגות, בהערכה גסה. חלק מתיקי הגירושין נפתחים בעקבות הסכמות משותפות של בני הזוג, מה שמוביל בפעמים רבות לסגירת תיק

הפחתת מזונות – האם יש לכם סיכוי?

כשיש ילדים מעורבים גירושין הם אף פעם לא סופיים. זה לא אירוע שניתן להניח בעבר ופשוט לשכוח ממנו. ההשלכות ממשיכות ללוות אותנו כל החיים. אחת

עריכת הסכם גירושין וחשיבות ההליך

כאשר הכול ורוד בנישואין אנו לא חושבים קדימה ועל כך שאולי נתגרש בעתיד. אך העובדות מראות כי רבים מתגרשים לאורך החיים וכי גירושין יכולים לקרות

איך לפתוח תיק גירושין?

כאשר אנו מתחתנים אנו בטוחים כי נבלה עם האדם שאתו התחתנו למשך כל החיים. אך אז המציאות טופחת על הפנים שלנו ואנו מגלים כי לא

איך להתגרש נכון?

תהליך הגירושין הוא תהליך מורכב ולא פשוט, הן מבחינה נפשית–רגשית והן מבחינת ההליך המשפטי עצמו,